Thursday, November 4, 2010

akhirnya kutemui kebenaran - ahmad tijani-mulanya satu kajian

Mulanya Satu Kajian
Aku sangat gembira. Aku susun buku-buku itu di ruangan khas yang aku
namakan perpustakaan. Beberapa hari aku beristirehat. Daftar kerja
untuk awal tahun pelajaran baru telah aku terima. Tugasku mengajar tiga
hari berturut-turut dan selebihnya aku cuti.
Aku mula membaca buku-buku itu. Aku baca buku Aqaid al-Imamiyyah dan
Aslus Syiah Wa Usuluha. Hatiku tenang melihat aqidah dan pemikiranpemikiran
yang dimiliki oleh Syiah. Kemudian aku baca kitab al-Murujaat
(Dialog Sunah-Syiah) oleh Sayyid Syarafuddin al-Musawi. Setelah
beberapa lembar aku baca, ianya sangat memikat sehingga tidak aku
tinggalkan kecuali betul-betul terdesak. Kadang-kadang aku bawa kitab
itu ke sekolah. Kitab itu sangat menarik perhatianku lantaran sikap dan
ketegasan orang alim Syiah itu dan kemampuannya di dalam menjawab
setiap soalan yang diajukan oleh seorang alim Sunni Syaikh al-Azhar.
Kitab itu sangat menusuk jiwaku kerana ia berbeza dengan kitab-kitab
lain. Biasanya penulis sebuah buku akan menulis apa sahaja yang ia
kehendaki tanpa ada orang yang akan menyangkal atau mengkritik. Tetapi
kitab ini adalah dialog antara dua alim dari dua madzhab yang berbeza.
Masing-masing membahas secara terperinci setiap apa yang mereka
permasalahkan, kecil atau besar, dengan berpegangkan kepada dua asas
segenap kaum Muslimin, yakni al-Qur'an dan Sunnah sahih yang
disepakati. Buku itu benar-benar mewakiliku sebagai seorang yang sedang
mencari suatu kebenaran. Ia akan menerima setiap kebenaran yang
didapatinya. Itulah kenapa buku itu sangat berguna sekali bagiku dan
mempunyai jasa yang besar yang tidak terhingga kepadaku.
Aku sangat hairan ketika si penulis berbicara tentang ketidakpatuhan
sebahagian sahabat terhadap perintah-perintah Rasul SAWA. Dibawanya
berbagai contoh, antara lain ialah Tragedi Hari Khamis. Tidak
terbayangkan betapa Sayyidina Umar bin Khattab memprotes perintah
Nabi dan mengatakan bahawa Nabi meracau. Mula-mula aku ingat bahawa
riwayat itu mesti dari kitab-kitab Syiah. Lebih menghairankan lagi ketika
aku lihat bahawa orang alim Syiah itu meriwayatkannya dari kitab Sahih
Bukhari dan Sahih Muslim. Aku katakan kepada diriku bahawa jika
memang aku jumpai ini di dalam Sahih Bukhari maka ia akan menjadi
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 77
sebuah pendapat bagiku.
Aku berangkat ke ibu kota. Di sana aku membeli kitab Sahih Bukhari,
Sahih Muslim, Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, Sahih Tirmidzi, Muwatta
Imam Malik dan kitab-kitab lain yang terkenal. Belum sempat sampai ke
rumah, sepanjang jalan ke Qafsah dengan bas umum, aku buka lembaranlembaran
Kitab Bukhari. Aku cari riwayat Tragedi Hari Khamis, dengan
harapan aku tidak akan menjumpainya di sana. Di luar dugaan aku dapati
ada di sana dan aku baca berulang kali. Teksnya sama dengan apa yang
ditulis oleh Sayyid Syarafuddin.
Aku berusaha untuk tidak mempercayai berlakunya tragedi ini secara
keseluruhan kerana rasanya tidak mungking Sayyidina Umar melakukan
perbuatan yang sangat 'bahaya' ini terhadap Nabi SAWA tetapi
bagaimana aku akan mendustakan riwayat yang ada di dalam kitab sahih
kami sendiri, yakni kitab sahihnya Ahlul Sunnah Wal Jamaah. Bukankah
kita telah mewajibkan diri kita untuk mempercayai bahawa kitab itu
adalah kitab sahih. Meragukan atau mendustakan hatta sebahagian
darinya bermakna kita telah mengabaikannya? Mengingatkan akibatnya
kita akan mengabaikan seluruh kepercayaan kita.
Seandainya orang alim Syiah itu menukilnya dari kitab mereka maka aku
tidak akan mempercayainya sama sekali. Tetapi ketika beliau menukilnya
dari kitab sahih Ahlul Sunnah sendiri yang tidak ada jalan untuk
mencelanya, sementara kita juga mengatakan bahawa itu adalah kitab
yang paling sahih setelah turunya al-Qur'an, maka perkara tersebut
menjadi lain dan menyirat suatu kemestian. Kalau tidak maka bermakna
kita telah meragukan terhadap kesahihan kitab ini. Itu bermakna kita
tidak mempunyai sebarang pegangan di dalam melihat hukum-hukum Allah
SWT. Mengingatkan hukum-hukum yang ada di dalam Kitab Allah datang
secara umum dan tidak terperinci. Dan kerana jarak kita dengan
Rasulullah begitu jauh, maka kita telah mewarisi hukum-hukum agama
kita melalui leluhur kita dengan perantara kitab sahih seperti ini. Dengan
demikian maka kita tidak boleh mengabaikan kitab-kitab seumpama ini
sama sekali.
Aku berjanji kepada diriku ketika mula mengkaji masalah yang panjang
dan rumit ini untuk semata-mata berpegang kepada hadith yang sahih
yang disepakati oleh Sunnah dan Syiah. Aku akan mengabaikan setiap
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 78
hadith yang hanya dipegang oleh satu madzhab sahaja dan ditolak oleh
yang lain. Dengan cara yang adil seperti ini, aku akan dapat menjauhi
diriku dari segala jenis pengaruh-pengaruh yang emosional, sikap taksub
madzhab atau perselisihan kaum dan bangsa. Dalam waktu yang sama aku
akan memohon jalan keragu-raguan untuk dapat sampai ke puncak
keyakinan, yakni jalan Allah yang lurus.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 79
Sahabat Dalam Pandangan Sunnah dan Syiah
Di antara masalah penting yang aku anggap sebagai asas pokok setiap
permasalahan yang akan membawa pada suatu kebenaran adalah masalah
kehidupan para sahabat, tingkahlaku mereka dan kepercayaan mereka.
Mengingat mereka adalah tiang segala sesuatu. Dari mereka kita
mengambil ajaran agama kita. Dan dengan mereka kita bersinar dari
bawah kegelapan untuk mengetahui hukum-hukum Allah SWT. Dahulunya
ulama Islam telah meneliti mereka dan mempelajari kehidupan para
sahabat. Mereka telah menulis berbagai buku tentang ini, seperti Usud
al-Ghabah Fi Tamyiz as-Sahabat, Kitabal-Isobah Fi Ma'rifat as-Sahabat,
Kitab Mizan al-I'tidal dan lain-lain lagi yang berbicara tentang kehidupan
para sahabat secara teliti dan kritikal. Kesemuanya ini adalah dari sudut
pandangan Ahlul Sunnah Wal-Jamaah.
Ada beberapa keberatan timbul yang dapat kita ringkaskan sebagai
berikut. Bahawa para ulama terdahulu kebanyakannya ketika menulis
sejarah, akan mengikut rentak pendapat para penguasa, sama ada Bani
Umaiyyah atau Bani Abbasiyyah. Sementara sikap permusuhan mereka
terhadap Ahlul Bayt Nabi dan bahkan terhadap orang-orang yang
mengikuti mereka tidak dapat disembunyikan lagi. Itulah kenapa adalah
tidak adil jika hanya berpegang kepada kata-kata mereka tanpa melihat
pandangan ulama Muslimin yang lain yang ditekan, dihalau dan diburu oleh
para penguasa itu. Dosanya hanya kerana mereka adalah pengikut setia
Ahlul Bayt dan sumber setiap penentangan terhadap penguasa-penguasa
yang zalim dan sesat.
Kemusykilan yang paling asas adalah masalah sahabat. Mereka telah
berselisih ketika Rasul SAWA ingin menuliskan kepada mereka suatu
wasiat yang akan menjamin mereka dari kesesatan sehingga akhir zaman.
Perselisihan mereka ini telah mengakibatkan ummat Islam tidak
mendapatkan kurnia ini dan menghantar mereka pada kesesatan sehingga
mereka terpecah, berselisih dan hilang kekuatan.
Mereka juga telah berselisih di dalam masalah khilafah sehingga mereka
terpecah kepada penyokong parti yang memerintah dan parti
pembangkang. Akibatnya ummat Islam terkorban dan terbahagi kepada
Syi’ahnya Ali dan Syiahnya Mu’awiyah.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 80
Mereka juga berselisih di dalam menafsirkan Kitab Allah dan hadithhadith
Rasul SAWA. Akibatnya terciptalah berbagai madzhab, puak,
kelompok, dan golongan. Dari sana tumbuh berbagai aliran Ilmu Kalam dan
aliran-aliran pemikiran yang beragam. Juga muncul berbagai aliran
falsafah yang bermotifkan kepentingan politik melulu serta berkaitan
rapat dengan kekuasaan.
Kalaulah bukan kerana sahabat maka kaum Muslimin tidaklah terpecah
dan berselisih. Setiap perselisihan yang berlaku pasti berakar umbi
daripada perselisihan mereka tentang sahabat. Tuhan satu, al-Quran
satu, Rasul satu dan kiblat satu. Semua kaum Muslimin sepakat dalam
semua itu. Perselisihan bermula dan berlaku berkenaan dengan sahabat
sejak dari hari pertama setelah wafatnya Rasul SAWA di Saqifah Bani
Sai'dah sehingga hari ini dan akan terus berlanjutan sampai masa yang
dikehendaki Allah.
Dari diskusiku dengan beberapa ulama Syiah, dalam pandangan mereka
sahabat terbahagi kepada tiga golongan. Pertama, golongan sahabat yang
baik yang telah mengenal Allah dan RasulNya dengan pengetahuan yang
sempurna. Mereka telah membaiat Rasul dan bersedia berkorban,
menemaninya dengan jujur di dalam ucapan, dan ikhlas di dalam tindakan,
tidak berpaling setelah wafatnya bahkan tetap setia dengan janjijanjinya.
Mereka ini telah dipuji oleh Allah di dalam KitabNya di berbagai
ayat al-Qur'an. Rasul juga telah memujinya di dalam berbagai tempat.
Orang-orang Syiah menyebut mereka dengan penuh hormat dan takzim.
Mereka mengucapkan Radhiallah Anhum kepada mereka sebagaimana Ahli
Sunnah juga.
Kedua, golongan sahabat yang memeluk Islam dan mengikut Rasul SAWA
kerana suatu tujuan, sama ada inginkan sesuatu atau takutkan kepada
sesuatu. Mereka meminta jasa kepada Rasul atas keislaman mereka.
Kadang-kadang mereka menganggunya dan tidak patuh pada perintah atau
larangannya. Bahkan berpegang kepada pendapat sendiri di hadapan nasnas
yang jelas. Sehingga Allah turunkan ayat mencela mereka atau
kadang-kadang mengancam mereka; dan Rasul juga telah memperingatkan
mereka di dalam berbagai sabdanya. Orang-orang Syiah tidak
menghormati perbuatan mereka apalagi mensucikan mereka.
Ketiga, golongan munafiq yang menemani Rasul untuk memperdayakannya.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 81
Mereka menampakkan diri sebagai Muslim sementara hati mereka
menyimpan kekufuran. Mereka mendekat kepada Islam agar dapat
memperdayakan kaum Muslimin. Allah telah menurunkan kepada mereka
suatu surah yang sempurna. Disebutkan mereka di dalam berbagai tempat
dan diancamnya mereka dengan siksa api neraka yang paling dahsyat.
Rasul juga telah menyebut mereka dan mengancam mereka. Sebahagian
mereka telah diberitahu nama-nama mereka dan tanda-tandanya. Sunnah
dan Syiah sepakat untuk melaknat dan menjauhkan diri dari mereka.
Tambahan lagi ada satu golongan sahabat yang khusus. Mereka lebih
istimewa lantaran kekerabatan mereka dengan Nabi, ketinggian akhlak,
dan kemurnian jiwa yang dimiliki dan kekuasaan yang telah dikurniakan
Allah dan RasulNya kepada mereka sehinggalah tidak satu pun orang
dapat menyainginya. Mereka adalah golongan Ahlul Bayt yang telah
dibersihkan oleh Allah dari segala dosa dan dibersihkan sesuci-sucinya
(S:33:33), diwajibkan bersalawat ke atas mereka sebagaimana yang
diwajibkam kepada Rasul SAWA, disertakan mereka sebagai golongan
yang wajib diberikan khumus (S:8:41), diwajibkan kepada orang-orang
Islam untuk mencintai mereka sebagai imbalan bagi Risalah Muhammad
SAWA (S:42:23), sebagai ulil amri yang wajib dipatuhi (S:4:59), sebagai
orang-orang yang rusukh di dalam ilmu pengetahuan dan tahu memberikan
takwilan kepada al-Qur'an dan membezakan antara yang mutasyabih
dengan yang muhkam (S:3:7), sebagai Ahl Zikr yang dijadikan oleh Rasul
sebagai pendambing al-Qur'an dan wajib berpegang teguh kepadanya
seperti di dalam hadith as-Tsaqalain (Lihat Kanz Ummal, Jilid 1, hlm. 44;
dan Musnad Ahmad, Jilid 5, hlm. 182), sebagai bahtera penyelamat Nabi
Nuh sehingga siapa yang mengikutinya aka selamat dan yang tinggal akan
tenggelam (Lihat Mustadrak al-Hakim, Jilid 3, hlm.151; dan Sawaiq al-
Muhriqah oleh Ibnu Hajar, hlm. 184 dan 234).
Para sahabat mengetahui kedudukan Ahlul Bayt, menghormati bahkan
metakzimkan mereka. Dan Syiah menuruti jejak mereka serta
mendahulukan mereka di atas semua sahabat yang lain. Dalam hal ini
mereka mempunyai dalil-dalil yang sangat bernas.
Sementara Ahlul Sunnah Wal Jamaah walaupun mereka menghormati,
mengutamakan, dan mentakzimkan Ahlul Bayt, namun mereka tidak
menerima adanya pembahagian sahabat seperti ini. Mereka tidak
menganggap orang-orang munafik sebagai sebahagian dari sahabat. Bagi
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 82
mereka sahabat adalah manusia yang paling baik selepas Rasul SAWA.
Jika ada pembahagian, maka pembahagiannya di sisi lain, seperti golongan
orang-orang yang mula pertama masuk Islam, golongan sahabat yang
menderita kerana agama Islam dan sebagainya. Empat Khulafa Rasyidin
ditempatkan pada peringkat pertama, kemudian enam orang yang lain
yang telah dijamin masuk syurga seperti yang diriwayatkan. Itulah
kenapa mereka bersalawat ke atas Nabi dan Ahlul Baytnya maka mereka
akan sebut juga para sahabat secara keseluruhan (Wa Ala Alihi Wa
Sahbihi Ajma'in).
Inilah yang aku tahu dari ulama-ulama Ahlul Sunnah Wal Jamaah dan
begitulah juga yang aku dengar dari ulama-ulama Syiah tentang
pembahagian sahabat. Dan ini mendorongku untuk membuat kajian secara
mendalam tentang sahabat. Aku berjanji kepada Tuhanku - jika Dia
perkenankan - untuk menghindarkanku dari segala jenis taksub dan
emosional agar dapat berlaku objektif di dalam menilai pendapat kedua
madzhab ini, lalu mengambil yang terbaik darinya.
Rujukanku di dalam hal ini:
1. Kaedah mantik yang benar. Iaitu aku tidak akan berpegang kecuali
apa yang disepakati oleh kedua golongan di dalam menafsirkan Kitab
Allah dan Sunnah Nabi yang sahih.
2. Akal. Ia adalah nikmat Allah yang paling besar kepada manusia.
Kerananya maka manusia dimuliakan dan diutamakan di atas segenap
makhluk-makhluk yang lain. Bukankah Allah SWT ketika berhujah
dengan hamba-hambaNya, menyeru mereka supaya berfikir.
FirmanNya "Apakah kalian tidak berfikir", "Apakah mereka tidak
memahami", "Apakah mereka tidak meneliti", "Apakah mereka tidak
melihat", dan lain-lain lagi (Sila lihat contoh-contoh dalam al-
Qur'an).
Prinsip kajianku mestilah Islami; beriman kepada Allah, para
malaikatNya, para RasulNya, kitab-kitabNya, dan bahawa Muhammad
adalah hambaNya dan RasulNya dan hanya Islam sebagai Din yang ada di
sisi Allah SWT. Aku tidak akan berpegang kepada mana-mana sahabat
walaupun kekerabatannya yang dekat dengan Nabi atau kedudukannya
yang tinggi. Aku bukanlah seorang dari golongan Bani Umaiyyah atau Bani
Abbasiyyah atau Fatimiyyah atau Sunnah ataupun Syiah. Aku juga tidak
mempunyai sebarang permusuhan dengan Abu Bakar, Umar, Uthman atau
Ali bahkan Wahsyi pembunuh Sayyidina Hamzah sekalipun selama ini dia
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 83
telah mengikuti agama Islam. Bukankah Islam mengampuni segala apa
yang telah dilalui di alam kekufuran dan Rasul telah memaafkannya?
Kerana itu aku telah bertekad untuk mengkaji secara mendalam agar
dapat sampai kepada suara kebenaran, dan kerana aku telah mengambil
keputusan untuk membebaskan fikiranku dari segala ikatan maka aku
memulakan penelitianku mengenai sahabat dengan penuh tawakal dan
mengharapkan barakah dari sisi Allah SWT.
1. Perdamaian Hudaibiyyah Dan Sahabat
Ringkasan peristiwa adalah seperti berikut:
Pada tahun keenam Hijrah Rasulullah bersama seribu empat ratus
sahabatnya keluar dari Madinah dengan tujuan umrah. Disuruhnya para
sahabat menyarungkan pedangnya masing-masing. Mereka berihram di
Zul Hulaifah dan membawa binatang korban agar orang-orang Quraisy
tahu bahawa mereka datang untuk umrah bukan untuk berperang. Kerana
sifat angkuhnya, orang-orang Quraisy tidak mahu kelak orang Arab
mendengar bahawa Muhammad telah masuk ke Mekah dan memecahkan
benteng mereka. Diutusnya serombongan delegasi yang diketuai oleh
Suhail bin Amru bin Abdu Wud al-Amiri agar meminta Nabi kembali ke
tempat asalnya. Tahun depan mereka akan dizinkan untuk selama tiga
hari. Orang-orang Quraisy juga meletakkan syarat yang berat yang
kemudiannya diterima oleh Rasul SAWA berdasarkan kemaslahatan yang
dilihatnya dan wahyu Allah kepadanya.
Namun sebahagian sahabat tidak senang dengan sikap Nabi seperti ini.
Mereka menentangnya dengan keras. Umar bin Khattab datang dan
berkata:
"Apakah benar engkau adalah Nabi Allah yang sesungguhnya?"
"Ya", jawab Nabi.
"Bukankah kita dalam hak dan musuh kita dalam kebatilan?"
"Ya", sahut Nabi lagi.
"Lalu kenapa kita hinakan agama kita?", desak Umar.
"Aku adalah Rasulullah. Aku tidak melanggar perintahNya dan Dialah
Penolongku", jawab Nabi.
"Bukankah engkau mengatakan kepada kami bahawa kita akan mendatangi
Rumah Allah dan bertawaf di sana?"
"Ya, tetapi apakah aku mengatakan kepadamu pada tahun ini juga?", tanya
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 84
Nabi.
"Tidak,"jawab Umar.
"Engkau akan datang ke sana dan tawaf di sekitarnya".
Kemudian Umar datang kepada Abu Bakar dan bertanya:
"Hai Abu Bakar! Benarkah ini adalah Nabi Allah yang sesungguhnya?"
"Ya", jawab Abu Bakar.
Kemudian Umar mengajukan pertanyaan yang serupa kepada Abu Bakar
dan dijawabnya dengan jawapan yang serupa juga.
"Hai saudara!", kata Abu Bakar. "Beliau adalah Rasulullah yang
sesungguhnya. Beliau tidak melanggar perintahNya dan Dialah
PenolongNya maka percayalah dengannya."
Setelah Rasulullah selesai menulis piagam perdamaian, beliau berkata
kepada sahabat-sahabatnya:" Pergilah kalian sembelih binatang-binatang
korban itu dan cukurlah rambut!" Demi Allah tidak satu sahabatpun
berdiri memenuhi perintah itu sehingga Nabi mengucapkannya sebanyak
tiga kali. Ketika dilihatnya mereka tidak mematuhi perintahnya baginda
masuk ke khemahnya dan keluar kembali tanpa bercakap dengan sesiapa
pun. Beliau menyembelih binatang korbannya dengan tangannya sendiri
lalu memanggil tukang cukurnya dan beliau mencukur rambutnya. Ketika
para sahabat melihat ini mereka berdiri dan menyembelih korban mereka
lalu saling mencukur sehingga hampir-hampir mereka saling berbunuhbunuhan....
(Lihat buku-buku sejarah dan sirah. Juga lihat Sahih Bukhari
di dalam Bab as-Syurut fil Jihad, Jilid 2, hlm. 122; juga Sahih Muslim
Bab Sulhul Hudaibiyyah Jilid 2).
Demikianlah ringkasan kisah Perdamaian Hudaibiyyah yang disepakati
oleh Sunnah dan Syiah. Para ahli sejarah dan sirah seperti Tabari, Ibnul
Athir, dan Ibnu Saad menuliskan cerita ini di buku mereka masingmasing.
Begitu juga Bukhari dan Muslim.
Di sini aku terdiam dan terhenti. Tidak mungkin aku baca cerita
seumpama ini tanpa menimbulkan apa-apa kesan dan hairan atas sikap
para sahabat terhadap Nabi mereka. Apakah seorang yang rasional akan
dapat menerima ucapan orang mengatakan bahawa semua sahabat Nabi
telah mematuhi seluruh perintah Nabi dan melaksanakannya. Bukti
sejarah ini menafikan kebenaran ucapan seperti itu. Dapatkah seorang
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 85
yang rasional menilai bahawa sikap seperti ini terhadap Nabi adalah
perkara yang kecil, atau dapat diterima atau dimaafkan? Allah
berfirman:"Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman
sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka
perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu
keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan dan mereka menerima
dengan sepenuhnya (Surah 4: 65).
Apakah di sini Umar tidak berat menerima keputusan Nabi SAWA
ataukah dia bersikap ragu-ragu terhadap perintah Nabi khususnya ketika
dia berkata: apakah engkau benar-benar Nabi Allah yang sesungguhnya?
Bukankah engkau berkata kepada kami.....dan seterusnya. Apakah Umar
juga menerima jawapan Nabi yang memuaskan itu? Tidak. Dia tidak puas
hati dengan jawapan Nabi lalu pergi kepada Abu Bakar dan mengajukan
pertanyaan yang serupa. Apakah dia menerima jawapan Abu Bakar dan
nasihatnya agar mematuhi perintah Nabi? Tidak tahu aku apakah dia
menerimanya lantaran jawapan Abu Bakar atau jawapan Nabi! Kalau tidak
kenapa dia berkata terhadap dirinya," Lalu aku telah lakukan beberapa
perkara yang ...."Hanya Allah dan RasulNya sahaja yang tahu apa yang
dilakukan oleh Umar. Dan aku juga tidak tahu sebab keengganan sahabatsahabat
lain atas perintah Nabi setelah itu ketika baginda
berkata:"Pergilah sembelih binatang korban dan cukurlah rambut kalian!"
Tidak satupun dari mereka mendengar perintah Nabi ini sehingga beliau
terpaksa mengulangi tiga kali tanpa apa-apa kesan.
Subhanallah! Aku hampir-hampir tidak percaya apa yang aku baca ini.
Apakah sampai tahap ini para sahabat bersikap terhadap perintah Nabi?
Jika cerita ini diriwayatkan hanya oleh golongan Syiah sahaja, maka aku
akan katakan bahawa ini adalah tuduhan Syiah kepada para sahabat yang
mulia. Masalahnya begitu terkenal dan benarnya cerita ini sehingga
semua ahli hadith Ahlul Sunnah Wal Jamaah meriwayatkannya di buku
mereka masing-masing. Dan kerana aku telah berjanji untuk menerima
apa yang telah aku disepakati, maka aku tidak ada pilihan kecuali
menerima dan bingung. Apa yang harus aku katakan? Dengan apa aku
harus memaafkan terhadap sahabat-sahabat yang telah hidup bersama
Nabi selama hampir dua puluh tahun, dari awal masa kebangkitan
sehinggalah Perdamaian Hudaibiyyah di mana mereka saksikan berbagai
mukjizat dan cahaya kenabian. Al-Qur'an juga mengajarkan kepada
mereka, siang dan malam bagaimana semestinya bersikap dan beradab di
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 86
hadapan baginda Nabi dan bagaimana cara bercakap dengannya, sehingga
Allah pernah mengancam untuk menggugurkan amal-amal baik mereka jika
suara mereka diangkat lebih keras dari suara Nabi.
Aku memungkinkan bahawa Umar bin Khatablah yang mempengaruhi
sahabat-sahabat lain untuk mengabaikan perintah Nabi. Ini dapat aku
lihat melalui pengakuannya bahawa dia telah melakukan beberapa perkara
yang tidak mahu disebutkannya atau sebahagian ucapannya yang
berkata:"Aku terus berpuasa, bersedekah, solat, dan membebaskan
hamba kerana takutkan kata-kataku yang aku ucapkan ini....." dan
seterusnya seperti yang tercatat di dalam berbagai buku (Lihat as-Sirah
Halabiyyah Bab Sulhul Hudaibiyyah, Jilid 1, hlm. 706).
Ini menunjukkan bahawa Umar sendiri sebenarnya mengetahui implikasi
dari sikapnya seperti ini. Suatu cerita yang aneh, dan ajaib, tetapi benar
dan nyata.
II. Tragedi Hari Khamis Dan Sahabat
Ringkasan cerita adalah seperti berikut:
Para sahabat sedang berhimpun di rumah Rasul SAWA tiga hari sebelum
hari wafatnya. Rasul memerintahkan mereka untuk mengambil kertas dan
dakwat agar dituliskan kepada mereka suatu wasiat yang akan
memelihara mereka dari kesesatan. Namun para sahabat berselisih.
Sebahagian mereka enggan mematuhinya dan menuduhnya telah meracau
sehingga baginda marah dan mengusir mereka dari rumahnya tanpa
menuliskan apa-apa. Perinciannya sebagai berikut:
Ibnu Abbas berkata:"Hari Khamis, oh Hari Khamis. Waktu Rasul merintih
kesakitan, beliau berkata,'mari aku tuliskan untuk kalian suatu pesanan
agar kalian kelak tidak akan tersesat.' Umar berkata bahawa Nabi sudah
terlalu sakit sementara al-Qur'an ada di sisi kalian. Cukuplah bagi kita
Kitab Allah. Orang yang berada di rumah berselisih dan bertengkar. Ada
yang mengatakan berikan kepada Nabi kertas agar dituliskannya suatu
pesanan di mana kalian tidak akan tersesat setelahnya. Ada sebahagian
lain berpendapat seperti pendapat Umar. Ketika pertengkaran di sisi
Nabi semakin hangat dan riuh Nabi pun lalu berkata,"Pergilah kalian dari
sisiku". Ibnu Abbas berkata:"Tragedi yang paling menyayat hati
Rasullullah SAWA adalah larangan serta pertengkaran mereka di
hadapan Rasul yang ingin menuliskan suatu pesanan untuk mereka." [1]
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 87
Kes ini benar-benar berlaku. Para ulama, ahli hadith dan ahli sejarah
Syiah dan Sunnah menuliskan riwayat ini di dalam buku-buku mereka. Dan
ini harus aku terima lantaran ikrarku dan janji yang telah aku buat. Di
sini juga aku berasa hairan di atas sikap yang dilakukan oleh Umar
terhadap perintah Nabi SAWA. Perintah apa itu? Perintah yang akan
menyelamatkan ummat ini dari kesesatan. Tidak syak lagi bahawa wasiat
ini menyirat sesuatu yang baru bagi kalangan kaum Muslimin dan akan
menghapuskan segala keraguan-keraguan yang ada dalam diri mereka.
Kita tinggalkan pendapat Syiah yang berkata bahawa Nabi sebenarnya
ingin menuliskan nama Ali sebagai khalifahnya lalu Umar lebih cerdik dan
segera melarangnya. Ini kerana tafsiran mereka tidak dapat kita terima
secara prinsip Tetapi apakah kita mempunyai kita mempunyai tafsiran
lain yang logik dari peristiwa yang menyakitkan hati ini, sehingga baginda
marah dan mengusir mereka dari kamarnya. Bahkan menyebabkan Ibnu
Abbas menangis sehingga membasahi tanah, dan dikatakannya sebagai
tragedi yang paling besar.
Ahlul Sunnah berkata bahawa Umar merasakan penderitaan Nabi, lalu
kasihan dan semata-mata tidak ingin membebankannya. Namun tafsiran
serupa ini tidak dapat diterima oleh orang-orang awam, apa lagi orangorang
yang alim. Aku berkali-kali berusaha mencari alasan untuk
memaafkan Umar tetapi realiti kejadian enggan menerimanya. Bahkan
hatta kalimat "yahjur" (meracau) telah diganti (semoga Allah melindungi
kita) dengan kalimat "ghalabahul waja" (kerana terlalu sakit). Kita juga
masih tidak akan dapat menemukan alasan apologetik lain atas kata-kata
Umar, "Indakum Al-Quran" (di sisi kalian al-Quran) dan "Hasbuna
Kitabullah" (cukup bagi kami Kitabullah). Apakah beliau lebih arif tentang
al-Quran daripada Nabi yang telah menerimanya, ataukah baginda tidak
sedar apa yang diucapkannya? (semoga Allah melindungi kita). Ataukah
baginda ingin meniupkan api perpecahan dan pertengkaran dengan
perintahnya ini? (Astagfirullah).
Kalau memang tafsiran Ahlul Sunnah ini benar, maka Rasulullah akan tahu
niat baik Umar ini dan berterima kasih kepadanya. Bahkan baginda akan
lebih mendekatkannya daripada harus marah dan berkata,"Keluar kalian
daripadaku".
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 88
Aku juga ingin bertanya kenapa mereka ikut perintah Nabi ketika
diusirnya keluar dari kamarnya dan tidak berkata bahawa baginda sedang
meracau. Sungguh mereka telah berhasil dalam perencanaan mereka
untuk menyekat Nabi dari menuliskan suatu wasiat. Itulah kenapa tiada
sebab mereka harus terus berada di sana. Bukti bahawa mereka
bertengkar di hadapan baginda dan terbahagi kepada dua golongan adalah
isi riwayat berkenaan,"Ada yang berkata dekatkan kepada Rasulullah apa
yang dimintanya agar dituliskannya untuk kalian pesanan itu, dan ada
sebahagian lagi berkata seperti kata-kata Umar, yakni Nabi sedang
meracau."
Perkara ini tidak sesederhana seperti yang dibayangkan lantaran ianya
berkaitan dengan diri Umar seorang. Kalau memang demikian maka Nabi
akan memarahinya dan berdalih bahawa beliau tidak berkata apa-apa
mengikut hawa nafsunya, dan beliau tidak meracau di dalam membimbing
umat ini. Namun masalahnya lebih serius dari itu dan dilihatnya bahawa
Umar bersama sahabat-sahabatnya telah bersepakat sebelum kejadian
itu. Kerana itu mereka bertengkar dan berselisih di hadapan baginda
sehingga mereka lupa atau pura-pura lupa dengan firman Allah SWT,"Hai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu lebih
dari suara Nabi. Dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara
yang keras sebagaimana kerasnya (suara) sebahagian kamu terhadap
sebahagian yang lain supaya tidak gugur (pahala) amalanmu sedangkan
kamu tidak menyedari" (Al-Quran: 49: 2).
Di dalam kes ini mereka telah melampaui dari batasan "meninggikan
suara" dan "berkata keras". Mereka telah mengatakan bahawa Nabi telah
meracau. (Semoga Allah melindungi kita). Lalu bertengkar ramai dan
hiruk-pikuk di hadapannya.
Aku hampir memastikan bahawa kebanyakan yang hadir berpihak pada
Umar. Kerana itu maka Rasulullah melihat adalah tidak berguna lagi
menuliskan pesanan itu. Baginda juga tahu bahawa mereka sudah tidak
menghormatinya dan tidak patuh pada perintah Allah atas haknya sebagai
Nabi di mana kaum Muslimin dilarang berkata kasar dan keras di
hadapannya. Nah, jika mereka enggan patuh pada perintah Allah, maka
apa lagi pada perintah RasulNya SAWA.
Kebijaksanaan Rasul memutuskan untuk tidak menuliskan wasiat itu
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 89
kerana ia merupakan celaan pada masa hidupnya, maka bagaimana pula
nanti selepas wafatnya. Kelak orang-orang yang mencelanya akan berkata
bahawa Nabi waktu itu sedang meracau, dan mungkin juga mereka akan
meragukan sebahagian hukum yang disyariatkan Nabi pada masa sakitnya
itu juga kerana keyakinan mereka akan meracaunya baginda.
Aku memohon ampunan dari Allah dan ucapan seperti itu terhadap Nabi
Rasul Allah. Bagaimana aku dapat menyakinkan diriku bahawa Umar bin
Khatab tidak bermaksud sungguh-sungguh ketika mengucapkan itu.
Padahal sebahagian sahabat yang hadir menangis dalam kejadian ini
sehingga air matanya membasahi tanah dan dikatakan sebagai tragedi
Hari Khamis.
Aku berkesimpulan untuk menolak setiap alasan yang diajukan untuk
menjustifikasikan kejadian itu, dan berusaha juga untuk mengingkarinya
secara total agar hati ini dapat tenteram. Tetapi sayangnya semua bukubuku
sahih telah meriwayatkannya dan membuktikan kebenarannya.
Aku lebih condong kepada pendapat Syiah di dalam menafsirkan kejadian
ini, kerana tafsirannya rasional dan mempunyai bukti yang kuat. Aku
masih teringat jawapan Sayyid Muhammad Baqir Sadr ketika aku tanya
bagaimana Sayyidina Umar dari segenap sahabat dapat mengerti maksud
Nabi yang ingin menjadikan Ali sebagai khalifahnya seperti kalian duga.
Bukankah ini adalah bukti kepandaiannya?
Sayyid Sadr menjawab:"Bukan Umar sendiri yang tahu maksud Rasul.
Semua yang hadir juga tahu kerana sebelum itu pun Rasul juga pernah
berkata kepada mereka,"Aku tinggalkan kepada kalian dua pusaka berat
(thaqalain): Kitab Allah dan Itrahku Ahlul Baytku. Jika kalian berpegang
teguh pada keduanya maka kalian tidak akan tersesat selama-lamanya".
Di waktu sakitnya baginda berkata kepada mereka,"Biar aku tuliskan
kepada kalian suatu pesanan di mana kalian tidak akan tersesat selamalamanya".
Semua yang hadir termasuk Umar tahu maksud Nabi yang ingin
menegaskan secara tertulis apa yang diucapkannya di Ghadir Khum
sebelum itu. Yakni berpegang teguh pada Kitab Allah dan Itrah Ahlul
Baytnya. Dan penghulu Itrah adalah Ali. Jadi seakan-akan Nabi ingin
berkata,"Berpeganglah kalian kepada Al-Qur'an dan Ali. Ucapan-ucapan
seperti ini pernah dikatakanya juga di berbagai tempat yang lain seperti
yang diungkapkan oleh berbagai ahli hadith.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 90
Majoriti Quraisy tidak suka dengan Ali kerana beliau adalah yang paling
muda, yang pernah menghancurkan pembesar-pembesar mereka dan
membunuh pahlawan-pahlawan mereka. Tetapi mereka tidak berani
menentang Nabi ke tahap yang pernah berlaku di Perdamaian
Hudaibiyyah, atau penentangan keras mereka terhadap Nabi ketika
baginda menyembahyangkan jenazah Abdullah bin Ubai, seorang munafik,
dan di dalam berbagai kejadian yang telah dicatatkan oleh sejarah. Sikap
seperti ini, seperti yang anda lihat penentangan mereka atas penulisan
wasiat di saat-saat akhir hayatnya, menimbulkan keberanian kepada yang
lain untuk menentang dan bertengkar di hadapan baginda.
Ucapan "al-Qur'an sudah ada di sisi kalian; cukuplah bagi kita Kitab
Allah", adalah bantahan yang nyata kepada maksud hadith yang menyuruh
mereka berpegang kepada Kitab Allah dan Itrah Ahlul Bayt Nabi. Seakan
maksud bantahan itu begini:"Cukup bagi kami Kitab Allah dan tidak perlu
kepada Itrah". Selain itu tidak ada penafsiran lain yang dapat diterima,
melainkan kalau kita katakan bahawa maksudnya adalah taat pada Allah
tanpa perlu taat kepada Rasul. Hal demikian sudah pasti tidak benar dan
tidak dapat diterima.
Jika aku buang jauh-jauh rasa taksub buta dan emosi serta berfikir
secara rasional dan objektif aku mesti menerima tafsiran seperti ini;
adalah lebih mudah untuk menuduh Umar sebagai orang pertama yang
menolak Sunnah dengan kata-katanya,"Cukuplah bagi kita Kitab Allah".
Jika sebahagian penguasa menolak Sunnah Nabi kerana alasan ianya
kontradiktif, sebenarnya ia hanya mengikut pengalaman sejarah
kehidupan kaum Muslimin sebelumnya. Aku juga tidak mengatakan bahawa
Umar adalah satu-satunya orang yang bertanggungjawab atas tragedi ini
sehingga umat kehilangan bimbingan yang sepatutnya diterimanya. Agar
lebih adil harus aku katakan bahawa ada sahabat lain yang bersamanya
dan mempunyai pendapat seperti pendapatnya Umar. Mereka
menyebelahi Umar di dalam sikapnya yang menentang perintah Nabi
SAWA.
Aku hairan kepada mereka yang membaca peristiwa ini lalu
menganggapnya ringan yang seakan tidak ada apa-apa makna. Padahal ia
adalah tragedi yang paling besar seperti yang diungkapkan oleh Ibnu
Abbas. Lebih hairan lagi adalah usaha mereka yang cub menjaga
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 91
kemuliaan seorang sahabat dan membenarkan perbuatan salahnya dengan
mengorbankan kemuliaan Rasulullah dan prinsip-prinsip Islam.
Kenapa kita harus lari dari suatu fakta dan berusaha menguburkannya
ketika ianya tidak sejalan dengan kehendak kita? Kenapa kita tidak
menerima dan mengakui bahawa sahabat sebenarnya manusia seperti kita
juga. Mereka juga mempunyai hawa nafsu, kehendak, dan keinginan serta
berlaku benar dan salah. Bagaimanapun rasa hairan ini akhirnya juga
hilang ketika aku baca Kitab Allah yang mengisahkan kepada kita kisahkisah
para Nabi AS dan penderitaan yang mereka alami kerana sikap
ummatnya yang menentang mereka walaupun setelah mereka saksikan
berbagai mukjizat. Ya Allah, janganlah Engkau palingkan hati kami
setelah Engkau berikan Hidayah kepada kami. Kurniakanlah kepada kami
dari sisiMu rahmatMu. Sesungguhnya Engkau Maha Pemberi.
Aku mulai mengerti latar belakang sikap Syiah terhadap Khalifah Kedua
yang dikatakan sebagai orang yang paling bertanggungjawab di atas
segala tragedi yang berlaku di dalam kehidupan kaum Muslimin sejak
Tragedi Hari Khamis yang telah menyekat penulisan wasiat yang kelak
akan menyelamatkan manusia dari kesesatan itu. Hendaklah kita akui
bahawa orang yang rasional yang mengetahui kebenaran adalah bukan
lantaran seorang tokoh yang memahami sikap Syiah seperti ini. Namun
bagi mereka yang tidak tahu kebenaran melainkan kerana tokoh tertentu,
maka perbicaraan ini tidak akan bermanfaat bagi mereka.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home