Thursday, November 4, 2010

akhirnya kutemui kebenaran - ahmad tijani - berangkat ke hijjaz

Berangkat ke Hijaz
Aku tiba di Jeddah. Di sana aku berjumpa dengan temanku Bashir yang
sangat hangat menyambut kedatanganku. Dibawanya aku kerumahnya dan
dihormatinya aku dengan penuh kesempurnaan. Dia menghabiskan masamasa
lapangnya bersamaku pergi bersiar dan ziarah dengan keretanya.
Kami pergi umrah bersama-sama dan kami lalui waktu-waktu kami dengan
amal ibadah dan ketaqwaan. Aku meminta maaf kerana terlambat sampai
lantaran kepergianku ke Iraq sebelum ini. Kuceritakan kepadanya
penemuan atau pembukaan baruku. Dia bersikap terbuka dan ingin tahu.
Katanya: "Memang aku dengar mereka memiliki banyak ulama yang agung
dan mempunyai dalil yang kuat. Tetapi mereka juga mempunyai banyak
golongan yang kafir dan tersesat. Di setiap musim haji mereka
menciptakan berbagai kesusahan kepada kami." Ku tanya kesusahan apa
yang mereka ciptakan? "Mereka sembahyang di sekitar kuburan."
Jawabnya. "Mereka juga masuk ke kuburan Baqi' secara beramai-ramai
lalu menangis. Mereka membawa sepotong batu untuk sujud. Jika mereka
pergi ke kuburan Sayyidina Hamzah di Uhud, mereka akan mengadakan
takziah, memukul-mukul dada dan menangis kuat seakan-akan Hamzah
baru saja meninggal hari itu. Kerana itulah kerajaan Saudi melarang
mereka masuk ke makam-makam ziarah."
Aku tersenyum saja. Kukatakan kepadanya apakah dengan ini maka anda
menghukumkan mereka telah keluar dari Islam? "Ini dan lain lagi,"
jawabnya. "Mereka datang berziarah ke kuburan Nabi, tetapi pada masa
yang sama mereka berdiri di depan kuburan Abu Bakar dan Umar lalu
mencaci dan melaknat mereka. Sebahagian mereka ada yang melempari
kuburan Abu Bakar dan Umar dengan benda-benda najis dan kotoran."
Kata-kata ini mengingatkanku pada cerita ayahku ketika beliau pulang
dari Haji tempoh dulu. Katanya orang-orang Syiah melemparkan najis ke
kuburan Nabi. Dan secara pasti ayahku memang tidak melihatnya sendiri.
Katanya dia hanya melihat askar-askar Saudi memukul sebahagian jemaah
haji dengan tongkat. Lalu kemudian diprotesnya kerana sikap penghinaan
terhadap jemaah seperti ini. Dalam jawapannya, askar-askar ini berkata:
"Mereka bukanlah orang-orang Islam. Mereka adalah orang-orang Syiah.
Mereka datang membawa benda-benda najis untuk melemparkannya ke
kuburan Nabi s.a.w. " Ayahku kemudian berkata: "Ketika itu juga kami
melaknat mereka dan meludahi muka mereka."
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 66
Sekarang ini aku dengar dari temanku orang Saudi yang dilahirkan di
Madinah bahawa mereka datang berziarah ke kuburan Nabi, tetapi
melemparkan benda-benda najis ke kuburan Abu Bakar dan Umar. Aku
meragukan kebenaran dua cerita ini, mengingat kamar kuburan Nabi dan
kuburan Abu Bakar dan Umar yang kulihat semuanya tertutup. Dan tidak
mungkin siapapun akan dapat mendekat untuk memegang dan mengusap
dari pintu atau jendelanya. Apalagi ingin melemparkan sesuatu ke
dalamnya. Pertama-tama, tidak adanya celah-celah. Kedua, ia dijaga ketat
oleh askar-askar yang kasar yang silih berganti berdiri di hadapan setiap
pintu. Apalagi mereka memegang cambuk-cambuk dan memukul setiap
orang yang mendekat atau yang berusaha melihat dalam kamar.
Kebanyakan askar tersebut adalah orang-orang Saudi. Mereka
mengkafirkan Syiah agar mempunyai alasan untuk memukul mereka; dan
supaya kaum muslimin tergugah untuk memerangi mereka atau paling
tidak akan diam atas penghinaan terhadap mereka. Kelak nanti kalau
pulang ke negeri masing-masing, mereka akan mengatakan bahawa Syi’ah
adalah mazhab yang membenci Rasulullah s.a.w. dan melemparkan bendabenda
najis ke kuburannya. Dengan demikian maka mereka telah dapat
melempar dua burung dengan satu batu.
Ini serupa dengan cerita seorang alim yang kupercaya. Katanya: "Ketika
kami sedang tawaf di Baitullah, ada seorang anak muda yang merasa mual
lalu termuntah kerana desakan manusia yang terlalu ramai. Askar-askar
yang menjaga Hajar Aswad lalu datang dan memukulnya. Diseretnya anak
muda ini dengan keadaan yang memilukan lalu dituduh bahawa dia datang
membawa benda najis untuk mengotori Kaabah. Setelah "dibuktikan"
maka anak muda ini dihukum mati pada hari itu juga."
Kenangan-kenanganku di sana mulai terukir di benakku. Aku sejenak
merenungkan kata-kata temanku Saudi ini yang mengkafirkan Syi’ah.
Sebabnya tiada lain hanyalah kerana mereka menangis, memukul-mukul
dada, sujud di atas tanah dan sembahyang di sekitar kuburan. Aku
tertanya-tanya apakah ini dalilnya untuk menkafirkan orang yang
bersaksi Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah HambaNya
dan UtusanNya, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, puasa bulan
Ramadhan, pergi ke Baitullah al-Haram dan melaksanakan amar ma'ruf
dan nahi a'nil munkar.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 67
Aku tidak ingin membantah temanku dan bertikai dengannya. Aku hanya
berkata: semoga Allah membimbing kita dan mereka ke jalan yang lurus,
dn semoga laknat Allah ditimpakan kepada musuh-musuh agama yang
telah menipu daya Islam dan kaum Muslimin.
Setiap kali aku bertawaf ketika umrah dan ketika berziarah ke Makkah
al-Mukarramah, yang ada hanya segelintir manusia sahaja. Aku sholat dan
memohon kepada Allah dengan segala jiwa ragaku agar dibukanya hatiku
dan dibimbingnya aku ke jalan yang benar.
Aku berdiri di belakang maqam Ibrahim AS. Aku membaca ayat
berikut:"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang
sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak akan
menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama
orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu sekalian orangorang
Muslim dari dahulu. Dan (begitu pula) dalam (al-Qur’an) ini, supaya
Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi
atas segenap manusia, maka dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan
berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah pelindungmu, maka Dialah
sebaik-baik pelindung dn sebaik-baik Penolong"(Al-Haj: 78)
Lalu aku mula bermunajat dengan Sayyidina Ibrahim atau bapa kita
Ibrahim seperti yang dikatakan di dalam al-Qur'an."Wahai bapa kami,
Wahai yang menamakan kami dengan Muslimin. Lihatlah anak-anakmu
telah berselisih menjadi Yahudi, Nasrani dan Muslimin. Dan Yahudi telah
berpecah kepada tujuh puluh tiga firqah Nasrani telah berpecah kepada
tujuh puluh dua firqah. Dan kaum Muslimin telah berpecah juga kepada
tujuh puluh tiga firqah. Semua mereka tersesat seperti yang diberitakan
oleh puteramu Muhammad dan satu golongan sahaja yang masih setia di
jalanmu wahai bapa."
Apakah ini telah menjadi sunnah Allah seperti yang dikatakan oleh
Qadariyyah, sehingga Allah SWT telah menetapkan kepada semua
manusia untuk menjadi Yahudi atau Nasrani atau Muslim, atau atheis,
atau musyrik. Ataukah lantaran kecintaan kepada dunia dan menjauh dari
ajaran-ajaran Allah. Mereka telah lupa kepada Allah lalu Allah melupakan
diri mereka. Akalku tidak berdaya mempercayai bahawa qadha dan qadar
itu menentukan nasib manusia. Bahkan aku condong mengatakan hatta
hampir-hampir pasti mengatakan bahawa Allah SWT setelah menciptakan
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 68
kami, Dia juga membimbing kami dan menunjukkan kami mana yang baik
dan mana yang buruk. DiutusNya kepada kami para RasulNya untuk
menjelaskan apa yang kami tidak tahu dan mengajarkan mana yang haq
dari yang batil tetapi manusia telah ditipu oleh dunia dan hiasannya.
Manusia kerana sikap egonya, sombongnya, jahilnya, angkuhnya,
kezalimannya, dan sikap melampaunya menyebabkan berpaling dari
kebenaran dan mengikuti syaitan. Mereka telah lari dari ar-Rahman dan
masuk ke jalan yang lain. Al-Qur'an telah mengungkapkan ini dengan
ungkapan yang sangat baik dan ringkas. FirmanNya:"Sesungguhnya Allah
tidak sekali-kali menzalimi manusia, tetapi manusia itu sendiri yang
menzalimi diri mereka"(Yunus: 44).
Duhai, bapa kami Ibrahim. Tiada cela bagi Yahudi dan Nasrani yang telah
mengingkari kebenaran setelah datangnya bukti-bukti yang jelas dengan
sikap mereka yang angkuh. Lihatlah ummah ini yang telah diselamatkan
oleh Allah dengan datangnya puteramu Muhammad, dan telah dikeluarkan
dari kegelapan menuju terang dan telah dijadikan sebagai ummah yang
terbaik yang pernah diciptakan untuk manusia. Lihatlah mereka juga
bertengkar dan berpecah, bahkan saling mengkafirkan. Rasullullah telah
memperingatkan mereka dan membatasi mereka dengan
sabdanya:"Seorang Muslim tidak diperkenankan meninggalkan saudara
Muslimnya selama lebih dari tiga hari." Kenapa ummat ini setelah mereka
menjadi sebaik-baik ummat sebelum ini. Dulunya mereka telah memiliki
barat dan timur dan membawa manusia kepada kebenaran ilmu
pengetahuan, kesedaran dan peradaban. Tetapi sekarang mereka telah
menjadi ummat yang hina dan tidak penting. Tanah-tanah mereka
dirampas. Rakyat mereka dihalau. Masjid Aqsa mereka diduduki oleh
segelintir orang-orang Zionis tanpa mereka sanggup membebaskannya.
Kalaulah engkau mengunjungi negara-negara mereka, maka yang kau lihat
hanyalah kemiskinan, kelaparan, ketandusan, penyakit-penyakit
berbahaya, moral-moral yang rosak, ketinggalan dari segi pemikiran dan
teknologi, penindasan, dan kekotoran. Cukup engkau bandingkan antara
tandas-tandas umum mereka di Eropah dengan tandas-tandas umum di
negara-negara kami. Jika seorang musafir masuk ke tandas negara
Eropah maka mereka akan melihatnya bersih dan tidak berbau.
Sementara jika ia pergi ke negara-negara Islam maka ia akan melihatnya
kotor dan berbau. Padahal agama Islam kita mengajarkan bahawa
"kebersihan itu adalah sebahagian dari iman dan kekotoran dari
syaitan."Apakah iman telah berhijrah ke Eropah dan syaitan datang ke
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 69
mari? Kenapa kaum Muslimin sendiri takut menampakkan aqidah mereka
hatta di negara mereka sendiri, dan tidak berani hatta sekadar
menunjukkan wajah. Mereka takut memelihara janggut mereka atau
memakai pakaian Islam. Sementara orang-orang fasiq secara terangterangan
meminum arak, berzina, dan memperkosa kehormatan Islam
tanpa orang Islam mampu menolak mereka bahkan hatta menyuruh yang
berbuat yang ma'ruf dan mencegah dari mungkar. Aku dengar sebahagian
negara Islam seperti Mesir dam Morocco, ayah menyuruh anak-anak
perempuan mereka melacur lantaran terlalu faqir dan miskin. Wala Haula
Wala Quwwata Illa Billah al-'Ali al-'Azim.
Ya Ilahi. Kenapa Engkau menjauh dari ummat ini dan meninggalkannya
jatuh ke dalam kegelapan. Tidak....tidak. Aku bermohon kemampunanMu
ya Ilahi dan memohon taubat dari Mu. Merekalah yang menjauh dariMu
dan memilih jalan syaitan. Maha Agung HikmahMu dan Maha Tinggi
KekuasaanMu. Kau telah berfirman:"Barang siapa yang berpaling dari
pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah, Kami (Allah) adakan baginya
syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang
selalu menyertainya "(Az-Zukhruf: 36). Engkau yang
berfirman:"Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul. Sungguh
telah berlalu sebelum ini beberapa orang Rasul. Apakah jika dia wafat
atau dibunuh maka kamu akan berbalik ke belakang (murtad)? Barang
siapa yang berbalik ke belakang , maka ia tidak dapat mendatangkan
mudarat kepada Allah sedikitpun. Dan Allah akan memberi balasan
kepada orang-orang yang bersyukur" (Ali Imran: 144)
Tidak syak lagi bahawa kemuduran, keterbelakangan, kehinaan, dan
kemiskinan adalah bukti jelas akan jauhnya mereka dari jalan yang lurus.
Dan tidak syak lagi bahawa kelompok yang sedikit atau kelompok yang
satu dari tujuh puluh tiga kelompok yang ada tidak akan dapat
mempengaruhi perjalanan ummat ini secara keseluruhan. Rasulullah
SAWA telah bersabda:"Kalian menyuruh yang ma'aruf dan mencegah
yang mungkar atau Allah akan menempatkan orang-orang jahat di antara
kalian menguasai kalian, lalu orang-orang yang terbaik di antara kalian
berdoa dan Allah tidak kabulkan."
Ya Tuhan kami. Kami telah beriman dengan apa yang Engkau turunkan dan
kami telah mengikuti Rasul. Maka golongkan kami bersama orang-orang
yang menyaksikan.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 70
Ya Tuhan kami. Janganlah Engkau palingkan hati-hati kami setelah
Engkau berikan kami hidayah. Kurniakanlah kepada kami rahmat dari
sisiMu. Sesungguhnya Engkau Maha Penganugerah.
Ya Tuhan kami. Kami telah menzalimi diri kami, kalaulah Engkau tidak
mengampuni kami dan mengasihi kami maka kami pasti akan menjadi
orang-orang yang merugi.
Aku berangkat ke Madinah al-Munawarah sambil membawa sepucuk surat
dari temanku Basyir untuk salah seorang kerabatnya di sana. Maksudnya
agar aku dapat tinggal bersamanya di sana kelak. Sebelum itu Basyir juga
telah memberitahunya melalui telefon. Setibanya di sana, aku disambut
dengan hangat dan diajak tinggal di rumahnya. Segera setelah itu aku
pergi berziarah ke kuburan Rasul SAWA. Aku mandi dan mengenakan
pakaianku yang paling baik dan bersih. Tidak lupa juga aku memakai
wangi-wangian yang harum semerbak. Waktu itu para pengunjung tidak
seramai di musim haji kerana itu aku dapat berdiri di hadapan kuburan
Nabi SAWA dan kuburan Abu Bakar dan Umar. Pada musim haji tempoh
hari kerana sesaknya pengunjung aku tidak dapat berdiri seperti ini.
Secara bersahaja aku cuba untuk menyentuh salah satu dari pintu
kuburan Nabi sebagai tabaruk. Tiba-tiba seorang penjaga yang berdiri di
situ menghentakku. Di setiap pintu ada seorang penjaga yang berdiri.
Ketika aku berdiri lama untuk berdoa dan menyampaikan salam temanku,
para penjaga di situ menyuruhku pergi. Aku cuba untuk bercakap dengan
salah seorang dari mereka tetapi tidak ada kesan apa-apa.
Aku kembali ke taman Raudhah. Di sana aku membaca ayat-ayat al-
Qur'an dengan bacaan yang terbaik. Aku ulangi berkali-kali kerana aku
bayangkan seakan Nabi sedang mendengar bacaanku. Aku katakan kepada
diriku apakah mungkin Nabi wafat seperti kematian orang-orang lain. lalu
kenapa kita baca salam kepadanya di waktu-waktu solat kita "Assalamu
Alaika Ayyuhan Nabiyyu Wa Rahmatullahi Wabarakatuh ". Jika kaum
Muslimin percaya bahawa Nabi Khidhir AS tidak mati dan menyahut
salam kepada setiap orang yang mengucapkan kepadanya bahkan jika
syaikh-syaikh tarekat sufi percaya bahawa syaikh mereka Ahmad Tijani
atau Abdul Kadir al-Jailani dapat kepada mereka secara nyata atau dalam
tidur, lalu kenapa kita meragukan jika Rasulullah SAWA mempunyai
karamah seumpama ini. Padahal baginda Nabi adalah makhluk Allah yang
paling utama.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 71
Sebenarnya kaum Muslimin tidak meragukan kebolehan Rasulullah
seperti ini melainkan puak Wahabbiyah yang aku sendiri mula tidak
menyukainya. Selain dari sebab ini, juga kerana mereka bersikap kasar
dan keras terhadap sesama orang-orang Mukmin yang tidak seaqidah
dengan mereka.
Suatu hari aku berziarah ke Taman Baqi'. Aku berdiri di sana membaca
Fatihah untuk arwah Ahlul Bayt. Berdekatan dengan aku ada seorang tua
yang sedang menangis. Dari tangisannya aku bahawa dia adalah seorang
Syi’ah. Kemudian dia menghadap kiblat dan solat. Tiba-tiba secepat kilat
seorang askar datang menghampirinya yang seakan-akan dia memang
memerhatikan gerak-geriknya dari awal. Dalam keadaan sujud orang tua
ini ditendang dengan kasut sehingga dia jatuh tersungkur. Dia pengsan
tidak sedarkan diri untuk beberapa saat. Kemudian askar tadi
memukulnya lagi dan mencaci hamun kepadanya. Hatiku tidak tergamak
melihat orang tua ini, takut-takut dia akan mati. Aku katakan kepada
askar ini:"Haram bagimu memperlakukan orang tua seperti ini. Kenapa kau
pukul dia ketika solat? Dihentaknya aku sambil berkata: diam kau dan
jangan ikut campur agar tidak aku perlakukan seperti itu kepadamu.
Ketika aku lihat matanya merah padam dan marah kepadaku aku pergi
menghindarinya dengan hati yang sangat kesal lantaran tidak dapat
menolong seseorang yang sedang dianiaya. Aku juga sangat geram kepada
orang-orang Saudi yang memperlakukan manusia menurut kemahuannya
sahaja, tanpa ada yang berani mencegah. Sebahagian penziarah
menyaksikan kejadian itu. Ada yang berkata: La Haula Wala Quwwata Illa
Billahi al-Ali al-Azim Ada juga yang menyokong tindakan itu kerana
kononnya dia solat di sekitar kubur, dan ini hukumnya haram. Aku tidak
dapat menahan diriku melihat sikap orang ini. Aku katakan kepadanya,
siapa yang berkata bahawa solat di sekitar kuburan adalah haram?
"Rasulullah yang melarangnya,"jawabnya." Kalian berdusta atas nama
Rasulullah,"kataku tanpa sedar. Aku khuatir orang-orang yang berada di
sekitar akan menangkapku atau memanggil askar itu lalau menangkapku
seperti orang tua itu. Akhirnya aku berkata lemah-lembut kepada orang
ini:"Jika memang Nabi SAWA melarang ini, kenapa jutaan jamaah haji
dan penziarah tidak melaksanakannya dan terus mengamalkan perbuatan
yang haram. Mengingat mereka solat di sekitar kuburan Nabi dan
kuburan Abu Bakar dan Umar ketika solat di Masjid Nabawi atau di
berbagai masjid kaum Muslimin yang lain di serata dunia ini. Katakanlah
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 72
bahawa solat di sekitar kuburnya haram, apakah dengan cara kasar ini
kita melarangnya' ataukah dengan cara yang halus dan lemah lembut?
Izinkan aku menceritakan kisah seorang Badwi yang kencing di Masjid
Nabi di hadapan baginda Nabi dan sahabat-sahabatnya tanpa segan silu.
Ketika sebahagian sahabat berdiri menghunuskan pedang untuk
membunuhnya, Nabi melarang mereka. Katanya:"Biarkan dia dan jangan
kalian bertindak keras. Siramkan setimba air pada air kencingnya, kerana
kalian dibangkitkan untuk mempermudahkan bukan untuk mempersulit;
untuk membawa berita gembira bukan untuk menimbulkan rasa enggan".
Semua sahabat mematuhi perintahnya. Kemudian Rasulullah memanggil si
Badwi ini dan didudukkannya di sisinya. Disambutnya dengan mesra dan
dikatakan kepadanya dengan lemah lembut bahawa tempat ini adalah
Rumah Allah dan tidak boleh dinajisi. Akhirnya si Badwi masuk Islam.
Pada hari-hari kemudiannya dia datang ke masjid dengan pakaiannya yang
paling suci. Benarlah firman Allah kepada RasulNya:"Sekiranya kamu
bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari
sekelilingmu" (Ali Imran: 159)
Mendengar cerita ini sebahagian yang hadir merasa terkesan. Salah
seorang dari mereka mengajakku ke tepi dan bertanya siapa aku. Dari
Tunisia, jawabku. Disalamnya aku dan berkata:"Ya akhi, demi Allah,
jagalah dirimu dan jangan bercakap serupa itu lagi di sini. Aku
menasihatimu hanya kerana Allah semata-mata."
Sejak saat itu aku bertambah benci kepada mereka yang mengaku
sebagai penjaga dua Haram (Khadam Haramain) sementara
memperlakukan tamu-tamu Allah dengan cara kasar seperti itu. Di sana
tidak ada orang yang berani mengeluarkan pendapatnya atau
meriwayatkan hadith-hadith yagn tidak sesuai dengan cara mereka; atau
percaya sesuatu yang tidak sama dengan kepercayaan mereka.
Aku kembali ke rumah temanku yang baru yang masih tidak aku kenal
namanya. Dia membawakan untukku makan malam sambil duduk bersama
di hadapanku. Sebelum mulai makan, ditanyanya ke mana aku pergi. Aku
ceritakan kepadanya apa yang aku saksikan dari awal hingga akhir. Aku
katakan juga kepadanya:" Ya akhi, terus terang aku katakan kepadamu
bahawa aku mulai muak kepada Waahabi dan mulai condong kepada
Syiah." Tiba-tiba mukanya berubah. Katanya kepadaku:" Jangan kau
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 73
ucapkan kata-kata serupa itu sekali lagi!" Ditinggalkannya aku sendirian
dan tidak kembali sehinggalah aku tertidur. Pagi-pagi lagi aku bangun
setelah mendengar suara azan Masjid Nabawi, aku lihat makanan malam
tadi masih berada di tempatnya. Aku sedar bahawa dia tidak kembali
malam tadi. Aku berasa khuatir kalau-kalau dia seorang agen perisik. Aku
segera berdiri dan bergegas meninggalkan rumah. Sepanjang hari itu aku
berada di masjid saja, berziarah dan bersolat. Aku hanya keluar untuk
berwudhu atau buang hajat.
Setelah solat Asar aku dengar seorang penceramah sedang memberikan
kuliah kepada sekumpulan jamaah di sekitar. Aku ikut serta dalam majlis
itu. Melalui orang yang hadirnya akhirnya aku tahu bahawa beliau adalah
Kadhi Kota Madinah. Aku mendengarkan kuliah tafsir al-Qur'an yang
diajarnya. Setelah masjlis, aku menhadapnya dan bertanya tentang
sesuatu kepadanya. Kataku: Tuan, dapatkah anda memberikan penjelasan
kepadaku maksud ayat "Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan kekotoran dari kamu hai Ahlul Bayt dan membersihkan
kamu sebersih-bersihnya " (Al-Ahzab: 33). Siapa Ahlul Bayt yang
dimaksudkan dalam ayat ini?" Jawabnya segera:" Mereka adalah isteriisteri
Nabi. Sebab ayat ini bermula dengan menyebut mereka," Hai isteri
Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita lain...."
Aku katakan kepadanya:" Ulama Syiah berkata bahawa ayat ini adalah
khusus untuk Ali, Fatimah, Hasan, dan Husayn. Aku juga telah memprotes
mereka dan aku katakan bahawa permulaan ayat tersebut adalah katakata"
Hai isteri-isteri Nabi...." Mereka menjawab:" Ketika ayat tersebut
berkata kepada isteri-isteri Nabi, dhomir (ganti nama) yang digunakan
semuanya Nun Niswah (menunjuk perempuan). Firman Allah,"Lastunna
init-taqitunna", "Fala Takhdo'na", "Wa Qulna", "Wa urna Fi
Buyutiqunna", " wa la tabarrajna", "Wa aqimmas solah wa atinaz zakat",
"Wa athi' nallaha wa rasulahu". Ketika bahagian ayat itu khusus kepada
Ahlul Bayt, maka dhomir ayat itu pun berubah (menunjuk lelaki).
Firmannya "Li Yuzhiba A'nkum" "Wa Yutohirakum".
Sambil mengangkat cermin matanya, dia memandang mukaku dan
berkata:" Hati-hati engkau dari jenis pemikiran yang bahaya ini. Orangorang
Syiah mentakwilkan Kalam Allah mengikut hawa nafsu mereka.
Mereka juga mempunyai berbagai ayat yang kita tidak tahu mengenai Ali
dan anak-anaknya. Mereka juga mempunyai al-Qur'an tersendiri yang
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 74
dinamakan dengan Mashaf Fatimah. Aku peringatkan engkau jangan
sampai tertipu ".
"Jangan khuatir hai Tuan!" Kataku kepadanya," Aku sentiasa waspada dan
banyak tahu tentang mereka. Aku hanya ingin mengkaji.
"Anda berasal dari mana?" Tanyanya kepadaku.
"Dari Tunisia".
"Siapa namamu?"
"At-Tijani".
Dia tertawa lebar." Anda tahu siapa itu Ahmad Tijani", tanyanya. "Syaikh
Tarekat,"jawabku. "Dia adalah boneka kepada penjajah Perancis. Perancis
dapat bertapak di Algeria, dan Tunisia kerana bantuannya. Jika kau pergi
ke Paris, kau pergi ke Perpustakaan Nasional dan baca suatu kamus
Perancis dalam Bab "A". Di sana kau akan lihat bahawa negeri Perancis
telah memberi medal kehormatan kepada Ahmad Tijani kerana telah
memberikan khidmat yang tidak terhingga kepada mereka. Aku berasa
sangat hairan dengan kata-katanya. Lalu aku ucapkan rasa terima kasih
dan kami pun berpisah.
Aku berada di Madinah selama seminggu di mana aku telah dapat solat
sebanyak empat puluh solat di sana. Aku juga mengunjungi semua tempattempat
ziarah. Selama masa keberadaanku di sana aku sangat menaruh
perhatian. Perasaanku terhadap Wahabiyyah semakin hari semakin muak
dan marah. Aku berangkat dari Madinah ke Jordan. Di sana aku berjumpa
dengan teman-teman yang aku kenal pada waktu musim haji, seperti yang
aku sebutkan di atas.
Di sana aku berada selama tiga hari. Aku lihat rasa dengki mereka kepada
Syiah lebih banyak dari yang ada di Tunisia. Cerita dan kisahnya satu.
Setiap kali aku tanya apa dalilnya, mereka berkata bahawa mereka juga
telah mendengarnya dari orang lain. Tidak satu pun yang aku tanya
pernah duduk bersama orang Syiah atau membaca kitab orang Syiah
bahkan bertemu dengan orang Syiah sekalipun.
Dari sana aku pergi ke Syria. Aku berkunjung ke Jami' Umawiyyah di
Damsyik. Di sebelahnya ada tempat makam kepalanya Sayyidina Husayn.
Aku juga sempat mengunjungi kuburannya Salahuddin al-Ayyubi dan
Sayyidina Zainab.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 75
Dari Beirut aku terus pergi ke Tripoli. Perjalanan laut memakan waktu
selama tiga hari. Di saat itulah aku benar-benar beristirehat. Aku ulangi
kaset rakaman perjalananku yang hampir habis. Akhirnya aku
berkesimpulan bahawa aku condong dan menaruh rasa hormat kepada
Syiah. Dan sebaliknya merasa benci dan muak kepada Wahabiyyah yang
aku kenal liku-likunya. Aku memuji Allah atas kurnia yang diberikanNya
kepadaku sambil berdoa kepadaNya agar ditunjukkanNya kepadaku jalan
yang benar.
Aku kembali ke tanah airku dengan penuh kerinduan kepada keluargaku
dan teman-temanku. Semuanya aku dapati dalam keadaan baik. Ketika
masuk ke rumah, aku terkejut dengan bungkusan buku yang banyak yang
telah sampai sebelumku. Aku tahu siapa pengirimnya. Ketika aku buka
buku-buku yang memenuhi ruangan rumahku tersebut, hatiku semakin
cinta dan menghargai mereka yang tidak mengingkari janjinya. Aku lihat
buku-buku yang dikirim lebih banyak dari yang dihadiahkannya kepadaku
waktu itu.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 76

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home