Thursday, November 4, 2010

akhirnya kutemui kebenaran - ahmad tijani - ragu2

Ragu-ragu
Aku telah berada di rumah temanku selama tiga hari. Dalam masa itu aku
juga sering merenungkan kata-kata yang aku dengar dari mulut mereka.
Bagiku mereka adalah orang-orang asing yang aku temui yang seakan
selama ini mereka hidup di permukaan bulan. Kenapa tiada seorang pun
yang memberitahu kami tentang mereka melainkan perkara-perkara
buruk dan dusta sahaja. Kenapa aku mesti membenci dan mendengki
mereka tanpa terlebih dahulu mengenal mereka. Mungkin ini adalah hasil
dari fitnah-fitnah yang kami dengar tentang mereka, kononnya mereka
menyembah Ali, menempatkan imam-imam mereka setaraf dengan Tuhan,
mempercayai hulul (inkarnasi), menyembah batu selain dari Allah, dan
mereka - seperti yang diceritakan oleh ayahku sepulangnya dari haji -
mendatangi kuburan Nabi untuk melemparnya dengan berbagai kotoran
dan najis lalu mereka ditangkap oleh kerajaan Saudi dan dihukum mati.
Dan berbagai lagi tuduhan yang tidak dapat dimuatkan di sini.
Tidak hairanlah kalau kaum Muslimin mendengar ini lalu bersikap dengki
kepada mereka bahkan membenci mereka dan mungkin juga memerangi
mereka?!
Tetapi bagaimana mungkin aku dapat percaya pada fitnah-fitnah seperti
itu sementara mata dan telingaku sendiri menyaksikan lain dari itu
semua. Kini aku telah berada di sekitar mereka lebih dari seminggu,
namun tidak aku lihat atau aku dengar dari mereka kecuali kata-kata
yang logik yang menembus akal fikiran tanpa hambatan sedikitpun.
Bahkan cara mereka beribadah, solat, berdoa, akhak, dan sikap hormat
mereka kepada para ulama mereka sangat mengkagumkanku hatta aku
sendiri berangan-angan untuk menjadi seperti mereka.
Aku masih bertanya-tanya benarkah mereka membenci Rasulullah
SAWA? Setiap kali aku sebut tentang Muhammad untuk menguji mereka,
serta merta mereka akan mengangkat suara menyebut salawat kepada
Muhammad dan keluarganya.
Mula-mula aku fikir bahawa mereka mungkin berpura-pura tetapi
dugaanku meleset setelah aku buka lembaran-lembaran buku mereka yang
aku baca sedikit. Di dalamnya aku dapati sikap hormat dan memuliakan
Nabi lebih dari apa yang tertulis di dalam kitab-kitab kami sendiri.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 35
Mereka mengatakan bahawa Nabi itu maksum dalam segala hal, sama ada
sebelum baginda diutus sebagai Nabi atau selepas diutus. Sementara kita
Ahlul Sunnah Wal-Jamaah mengatakan bahawa Nabi maksum hanya di
dalam menyampaikan al-Qur'an sahaja. Selebihnya baginda adalah
manusia biasa yang juga bersalah. Seringkali kita juga berdalih atas
kesalahannya dengan membenarkan tindakan atau pendapat sebahagian
sahabat. Kita banyak mempunyai contoh-contoh dalam hal ini. Namun
orang syiah menolak mengatakan bahawa Rasulullah SAWA melakukan
kesalahan sementara sahabat benar semata-mata. Nah, bagaimana
mungkin aku akan mempercayai bahawa orang-orang syiah membenci Nabi
SAWA?
Suatu hari aku bercakap kepada temanku dan memintanya bersumpah
agar menjawab soalan-soalanku dengan tegas. Antara lain:
"Kalian (orang syiah) meletakkan Ali RA pada kedudukan para nabi, setiap
kali aku dengar kalian menyebut nama Ali, maka kalian akan
mengiringkannya dengan sebutan alaihis-salam."
"Ya, memang benar kami mengucapkan alahis-salam setiap kali kami
menyebut nama Ali atau para Imam dari keturunannya. Itu tidak bererti
bahawa mereka adalah para nabi. Mereka adalah zuriat Nabi Muhammad
SAWA dan keluarganya di mana Allah perintahkan kita untuk
mengucapkan salawat kepadanya. Dengan demikian maka boleh juga kita
ucapkan kepada mereka alahi-mussolatu wa-salam."
"Tidak, ya akhi. Kami hanya mengkhususkan salawat dan salam kepada
Nabi Muhammad dan para nabi sebelumnya sahaja. Ali dan anak-anaknya
RA tidak termasuk dalam kategori ini."
"Aku harap anda perlu membaca lebih banyak lagi agar dapat mengetahui
hakikat yang sebenarnya."
"Kitab apa yang mesti aku baca, ya akhi. Bukankah anda yang mengatakan
bahawa kitab-kitab karya Ahmad Amin tidak hujah kepada syiah.
Demikian juga kitab-kitab syiah tidak hujah kepada kami dan tidak dapat
dipegang. Bukahkah kitab-kitab Nasrani yang dipegang mengatakan
bahawa Isa AS pernah mengatakan dirinya,"Sesungguhnya aku adalah
anak Allah...."Sementara al-Qur'an - kitab yang paling benar - menuliskan
kata-kata Isa bin Maryam..." Aku tidak katakan kepada mereka kecuali
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 36
apa yang Kau perintahkan aku bahawa sembahlah Allah Tuhanku dan
Tuhan kalian."
"Baik. Sungguh baik. Apa yang aku inginkan hanya ini, yakni penggunaan
akal dan logik serta berhujah dengan al-Qur'an al-Karim dan Sunnah
yang sahih selagi kita sebagai orang-orang Muslimin. Seandainya
percakapan kita dengan orang-orang Yahudi atau Nasrai, maka hujah kita
akan lain lagi bentuknya."
"Lalu di kitab manakah aku akan dapatkan kebenaran. Setiap pengarang,
setiap puak dan setiap madzhab mengaku dirinya di atas jalan yang
benar."
"Aku akan berikan kepadamu suatu dalil yang nyata di mana semua kaum
Muslimin dalam berbagai madzhab dan puak tidak akan berselisih
tentangnya. Sayangnya anda juga tidak mengetahuinya. Dan katakanlah,
Tuhanku tambahkan kepadaku ilmu pengetahuan."
Apakah anda pernah membaca tafsir ayat berikut:
"Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat ke atas Nabi.
Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kalian ke atasnya dan
ucapkanlah salam (Al-Ahzab: 56). Para ahli tafsir, sunnah dan syiah
meriwayatkan bahawa sahabat datang kepada Nabi SAWA dan bertanya:
ya Rasulullah, kami tahu bagaimana cara mengucapkan salam kepadamu
tetapi kami tidak tahu bagaimana cara mengucapkan salawat kepadamu.
Kemudian baginda menjawab - katakanlah, ya Allah, kirimlah salawat
kepada Muhammad dan keluarga Muhammad (Allahumma Solli 'ala
Muhammad wa-ali Muhammad) sebagaimana kau kirimkan salawat ke atas
Ibrahim dan keluarga Ibrahim di alam semesta. Sesungguhnya Engkau
Maha Terpuji dan Maha Agung. Dan jangan kalian ucapkan salawat
kepadaku dengan salawat yang terputus. Sahabat bertanya, ya Rasulullah
apa itu salawat yang terputus. Baginda menjawab: kalian mengucapkan
salawat kepada Muhammad namun setelah itu kalian diam. Sesungguhnya
Allah itu Maha Sempurna dan tidak menerima melainkan yang sempurna
juga."
Itulah kenapa para sahabat dan generasi berikutnya tahu bagaimana cara
mengucapkan salawat kepada Rasulullah SAWA secara sempurna.
Hinggakan Imam Syafie pernah berkata di dalam sebuah syairnya:
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 37
"Wahai keluarga Rasulullah mencintai kalian adalah fardhu dari Allah
di dalam al-Qur'an yang diturunkanNya
sudah cukup suatu keagungan bagi kalian
siapa yang tidak bersalawat kepada kalian
maka tiada akan sah solatnya."
Kata-kata ini benar-benar mengetuk telingaku dan menembus jauh ke
dalaman hatiku. Aku dapati suatu reaksi yang positif berlaku dalam
jiwaku. Secara jujur harus aku akui bahawa aku pernah membaca tulisan
serupa itu dalam sebuah buku. Tetapi aku tidak ingat nama kitab itu
secara pasti. Aku katakan kepadanya bahawa ketika kami mengucapkan
salawat kepada Nabi kami juga mengucapkan salawat kepada keluarganya
dan seluruh sahabatnya. Kami tidak mengkhaskan salam kepada Ali
seperti yang dilakukan oleh orang-orang syiah.
"Apa pendapatmu tentang Bukhari? Apakah beliau orang syiah?",
tanyanya kepadaku.
"Beliau adalah seorang Imam yang agung dari kalangan Ahlul Sunnah Wal-
Jamaah, Kitabnya adalah kitab yang paling sahih selepas kitab Allah."
Kemudian beliau berdiri dan mengambil kitab al-Bukhari dari
perpustakaannya. Di carinya halaman yang diinginkannya lalu diberikanya
kepadaku untuk dibaca. Isinya:"Diriwayatkan oleh Fulan bin Fulan dari Ali
alahis-salam. Melihat ini mataku tidak percaya sama sekali. Aku terkejut
bahkan ragu-ragu apakah benar kitab ini adalah kitab Sahih Bukhari.
Berkali-kali aku lihat halaman dan nama buku ini apakah benar ianya
adalah Sahih Bukhari. Ketika temanku ini merasakan keraguankeraguanku,
maka ia ambil kitab tersebut dari tanganku dan dibukanya
lagi halaman lain. Isinya: diriwayatkan oleh Ali bin Husayn alaihimassalam.
Waktu itu juga jawapanku kepadanya hanyalah mengucapkan
kalimah Subhanallah. Kemudian beliau meninggalkanku dan keluar.
Aku terus berfikir dan mengulangi membaca halaman-halaman yang
ditunjukkannya padaku. Aku teliti cetakan mana yang mengeluarkan kitab
ini. Aku dapati ia dicetak oleh Syarikat "al-Halabi dan Anak-anak" di
Mesir.
Ya Ilahi! Kenapa aku mesti membantah dan bersikap sombong. Dia telah
memberikanku suatu hujah yang nyata dari kitab yang paling sahih di sisi
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 38
kami. Bukhari pasti bukan seorang syiah. Beliau adalah di antara imamimam
Ahli Sunnah dan ahli hadith mereka yang agung. Apakah aku mesti
menyerah pada kebenaran ini, yakni mengatakan alaihis-salam ketika
menyebut nama Ali. Tetapi aku takut akan hakikat ini, mengingatkan
mungkin ada hakikat lain yang menyusul yang tidak ingin aku akui. Aku
telah kalah hujah di hadapan temanku ini sebanyak dua kali. Aku telah
mengendurkan kepercayaanku tentang kesucian Abdul Kadir al-Jailani
dan aku menerima bahawa Musa al-Kazim adalah lebih utama darinya. Aku
juga menerima kenyataan bahawa Ali patut menerima kelayakan alaihissalam.
Tetapi aku tidak mahu menerima kekalahan yang lain. Aku yang
sebelum ini dikenal di Mesir sebagai seorang alim, bahkan ulama-ulama al-
Azhar memuji kehebatanku, tiba-tiba hari ini aku dapati diriku kalah dan
tidak berdaya. Dari siapa? Dari mereka yang sebelum ini dan sampai
sekarang masih aku percayai sebagai puak yang salah. Aku tidak terbiasa
mengetahui bahawa kalimat syiah adalah identik dengan cacian.
Sungguh ini adalah sikap sombong dan ego, rasa taasub dan membantah.
Ya Allah, bimbinglah aku. Bantulah aku di dalam menerima kebenaran
walau itu pahit. Ya Allah, bukalah pandangan mata dan hatiku.
Tunjukkanlah aku ke jalan yang lurus. Jadikanlah aku di antara orangorang
yang mendengar perkataan lalu mengikuti yang terbaik. Ya Allah,
perlihatkanlah kepada kami kebenaran, lalu kurniakan kepada kami untuk
mengikutinya. Perlihatkanlah juga kepada kami kebatilan, lalu kurniakan
kami untuk menghindarinya.
Sambil membaca-baca doa ini kami kembali pulang ke rumah. Sambil
tersenyum beliau berkata: semoga Allah membimbing kami dan anda
serta semua kaum Muslimin. Allah telah berfirman di dalam
KitabNya:"Dan sesiapa yang berjuang di jalan Kami, maka Kami akan
menunjukkan kepada mereka jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah bersama
orang-orang yang baik(Al-Ankabut:69).
Kalimah berjuang di dalam ayat ini bermaksud mengkaji ilmu yang
mungkin akan menbawa kepada suatu kebenaran. Dan Allah SWT akan
membimbing kepada kebenaran bagi mereka yang mencari kebenaran itu
sendiri.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 39

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home