Thursday, November 4, 2010

akhirnya kutemui kebenaran - ahmad tijani - ekspedisi usamah

III Sariyah (Ekspedisi) Usamah Dan Sahabat
Ringkasan peristiwa adalah seperti berikut:
Rasulullah dua hari sebelum wafatnya telah menyiapkan satu pasukan
untuk memerangi tentera Rom. Usamah bin Zaid yang berusia lapan belas
tahun dijadikan sebagai komandan pasukan tentera perang. Tokoh-tokoh
Muhajirin dan Ansar seperti Abu Bakar, Umar, Abu Ubaidah, dan
sahabat-sahabat besar lainnya diperintahkan untuk berada di bawah
pasukan Usamah ini. Sebahagian mereka mencela pengangkatan Usamah
(sebagai komandan tentera). Mereka berkata: bagaimana Nabi
menunjukkan seorang muda yang belum berjanggut sebagai komandan
pasukan kami. Sebelum itu mereka juga telah mencela pengangkatan
ayahnya oleh Nabi. Mereka banyak memprotes sehingga Nabi sangat
marah mendengar celaan dan sikap mereka ini. Sambil kepalanya diikat
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 92
kerana demam panas baginda keluar dipapah oleh dua orang dalam
keadaan dua kakinya diheret menyentuh bumi (semoga ayah dan ibuku
terselamat lantaran derita yang dialaminya). Baginda naik ke atas
mimbar, memuji Allah dan bertahmid kepadaNya. Sabdanya,"Wahai
Muslimin apa gerangan ucapan-ucapan sebahagian di antara kamu yang
telah sampai ke telingaku berkenaan dengan pengangkatanku terhadap
Usamah sebagai pemimpin. Demi Allah, jika kamu kini mengecam
pengangkatannya; sungguh hal itu sama seperti dahulu kamu telah
mengecam pengangkatanku terhadap ayahnya sebagai pemimpin. Demi
Allah, sesungguhnya ia amat layak memegang jawatan kepimpinan itu.
Begitu juga puteranya - setelah ia - sungguh amat layak untuk itu".[2]
Kemudian baginda mendesak mereka untuk segera berangkat. Baginda
berkata,"Siapkan pasukan Usamah. Lepaskan pasukan Usamah.
Berangkatkah Sariyyah Usamah". Baginda mengulang-ulang ucapannya
sedangkan mereka tetap merasa segan dan bermalas-malasan di Jurf.
Sikap seperti ini mendorongku untuk bertanya, alangkah beraninya
mereka terhadap Allah dan RasulNya? Kenapa harus derhaka terhadap
Nabi SAWA yang begitu kasih dan sayang kepada kaum Muslimin? Aku
tidak dapat membayangkannya, begitu juga orang lain, tafsiran apa yang
boleh membenarkan pelanggaran dan pengabaian seperti ini?
Seperti biasa ketika membaca peristiwa-peristiwa yang menyentuh
tentang kemuliaan para sahabat, maka aku berusaha untuk tidak
mempercayai kebenarannya. Namun bagaimana mungkin aku dapat
bersikap demikian sementara para ahli sejarah dan ahli hadith Sunnah
dan Syiah bersepakat dalam meriwayatkannya.]
Aku telah berjanji kepada Tuhanku untuk berlaku adil dan jujur. Aku
tidak boleh bersikap taksub dengan madzhabku, dan menjadikan
kebenarannya semata-mata sebagai ukuran. Dan memang kebenaran
adalah pahit seperti yang dikatakan. Nabi bersabda,"Katakanlah
kebenaran itu walau untuk diriku sekalipun; katakanlah kebenaran itu
walau pahit sekalipun". Kebenaran dalam hal ini adalah para sahabat yang
telah mengecam Nabi dalam pengangkatan Usamah sebagai pemimpin
mereka, sebenarnya mereka telah tidak patuh pada perintah Tuhan
mereka. Mereka telah mengabaikan nas-nas yang sangat jelas yang tidak
dapat diragukan lagi atau ditakwilkan. Mereka tidak mempunyai alasan
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 93
dalam hal ini. Usaha sebahagian orang untuk menjaga kemuliaan sahabat
atau salaf as-soleh dengan mengajukan berbagai alasan yang apologetik
sangatlah rapuh. Seorang yang rasional tidak dapat menerimanya,
melainkan mereka yang tidak berfikir, atau mereka yang taksub buta
yang tidak dapat membezakan antara yang wajib dipatuhi dengan yang
wajib dihindari.
Aku juga sering merenungkan kalau-kalau aku boleh dapatkan suatu
jawapan yang memuaskan tetapi sayang semua itu gagal untuk
menyakinkanku. Aku baca alasan-alasan Ahlul Sunnah yang mengatakan
bahawa mereka sebenarnya adalah tokoh-tokoh dan pemuka-pemuka
Quraisy. Mereka adalah orang yang pertama memeluk Islam sementara
Usamah masih baru dan tidak pernah ikut serta di dalam berbagai
peperangan yang menentukan seperti Perang Badar, Perang Hunain, dan
Perang Uhud. Usamah juga waktu itu masih terlalu muda. Dan
kebiasaannya jiwa orang-orang tua tidak akan rela berada di bawah
perintah anak muda. Itulah kenapa mereka mengecam Nabi dalam
pengangkatannya ini dengan maksud agar menggantikannya dengan salah
seorang tokoh sahabat lain.
Alasan seumpama ini sama sekali tidak bersandarkan pada hujah akal atau
naql (nas syariat). Seorang Muslim yang membaca al-Qur'an dan
mengetahui hukum-hukumnya akan menolak hujah ini kerana Allah
berfirman:"Apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah dia. Dan
apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah" (Al-Quran: 59:7). Juga
firmanNya:"Dan tidaklah patut bagi lelaki Mukmin dan tidak (pula) bagi
perempuan yang mukminah, apabila Alllah dan RasulNya telah menetapkan
suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan
mereka. Dan barang siapa yang menderhakai Allah dan RasulNya maka
sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata" (Al-Qur'an:
33: 36)
Setelah adanya nas-nas yang jelas ini alasan apa kiranya dapat diterima
oleh orang-orang yang berakal. Apa yang harus dikatakan kepada kaum
yang telah menyebabkan Allah akan marah kerana kemarahan RasulNya.
Mereka telah menuduhnya "meracau" dan bertengkar di hadapanya,
padahal - demi ayah dan ibuku - baginda sedang sakit sehingga mereka
dihalau dari kamarnya.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 94
Tidak sampai di situ. Yang sepatutnya mereka kembali ke jalan yang
benar dan memohon ampun kepada Allah atas apa juga yang telah mereka
lakukan, dan memohon kepada Rasul agar memintakan ampunan bagi
mereka seperti yang diajarkan oleh al-Qur'an, tetapi mereka terus
melakukan protes terhadapnya tanpa mempedulikan kasih sayang yang
diberikannya kepada mereka. Mereka tidak memberikan penghormatan
yang sewajarnya kepada baginda. Dua hari setelah tuduhan yang mereka
lontarkan kepadanya, mereka pula mengecam pengangkatan Usamah
sebagai pemimpin pasukannya sehingga baginda terpaksa mendesak
mereka keluar dengan keadaan yang menyedihkan seperti yang dikatakan
oleh para ahli sejarah. Lantaran terlalu sakit, baginda tidak dapat
berjalan dan terpaksa diapit oleh dua orang. Kemudian baginda
bersumpah kepada Allah bahawa Usamah sebenarnya sangat layak dalam
memimpin. Rasul juga mengatakan bahawa sebelum ini mereka juga telah
mengecamnya kerana mengangkat Zaid bin Harithah sebagai pemimpin
pasukan agar kita tahu betapa sikap seperti ini telah mereka lakukan
jauh sebelum hari itu. Bukti-bukti ini menunjukkan bahawa mereka
sebenarnya bukan di antara orang-orang yang mudah menerima ketentuan
baginda dan berserah sepenuhnya kepadanya. Tetapi mereka tergolong di
antara orang-orang yang rela memprotes dan mengkritik walaupun ianya
bertentangan dengan hukum-hukum Allah dan RasulNya.
Bukti yang menunjukkan kita atas sikap protes mereka ini adalah
tindakan mereka yang enggan pergi walaupun Nabi sendiri memberikan
bendera kepemimpinan kepada Usamah dan dengan marah-marah
menyuruh mereka segera pergi berangkat. Demi ayah dan ibuku, mereka
tidak juga pergi sehinggalah beliau SAWA wafat dengan hati yang kesal
atas sikap umatnya yang dikhuatirkan kelak akan berbalik ke belakang
dan terjerumus ke neraka; tiada yang selamat melainkan sedikit sekali
bagaikan segelintir binatang ternak seperti yang diumpamakan Nabi
SAWA.
Jika kita ingin jujur di dalam melihat peristiwa ini maka kita akan dapati
bahawa Khalifah Kedua adalah tokoh yang paling berperanan di sini.
Kerana beliaulah yang datang menghadap Khalifah Abu Bakar setelah
wafatnya Rasulullah dan memintanya menyingkirkan Usamah serta
menggantikannya dengan orang lain. Abu Bakar menjawab:"Wahai Ibnu
Khatab, apakah kau suruh aku menyingkirkannya sementara Rasulullah
telah mengangkatnya?"
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 95
Di mana Umar dibandingkan dengan Abu Bakar yang mengetahui
kebenaran ini? Ataukah di sana ada rahsia tersendiri yang tidak
diketahui oleh ahli-ahli sejarah. Atau mungkin juga mereka yang
menyembunyikannya lantaran ingin menjaga "kemuliaan" sahabat, seperti
yang mereka lakukan di dalam menggantikan kalimat "yahjur" dengan
kalimat "ghalabahu al-waja".
Aku sangat hairan dengan sikap para sahabat yang membangkitkan
amarah Nabi pada hari Khamis itu dan menuduhnya telah meracau serta
berkata,"cukup bagi kami Kitab Allah". Sementara Kitab Allah sendiri
menyatakan:"Katakanlah jika kalian mencintai Allah maka ikutilah aku
(Muhammad) kelak Allah akan mencintai kalian" (Ali Imran: 31). Seakanakan
mereka lebih tahu akan Kitab Allah daripada orang yang
menerimanya sendiri. Kitab Allah daripada orang yang menerimanya
sendiri. Lihatlah hanya setelah dua hari tragedi yang menyayat hati itu
dan dua hari sebelum hari pertemuannya dengan Allah SWT mereka telah
membangkitkan amarahnya lebih banyak dengan mengecam pengangkatan
Usamah dan tidak mematuhi perintahnya. Jika dalam tragedi pertama
baginda terbaring sakit di atas tilamnya, tetapi di kali kedua ini baginda
terpaksa keluar dengan kepala yang berikat dan badan yang berbalut
selimut sambil berjalan bertatih-tatih diapit oleh dua orang. Baginda naik
ke atas mimbar dan berkhutbah lengkap. Mula-mula memuji Allah dan
mengucapkan Tauhid atasNya agar menunjukkan kepada mereka bahawa
dirinya tidaklah meracau.Kemudian diberitahunya bahawa beliau sedar
akan protes dan kecaman mereka. Diingatkannya mereka dengan suatu
peristiwa di mana mereka telah memprotesnya juga empat tahun yang
lalu. Apakah setelah itu mereka masih menganggap bahawa baginda
meracau dan tidak sedar apa yang diucapkannya?
Mah Suci Engkau Ya Allah dan segala puji bagiMu. Bagaimana mereka
begitu berani terhadap RasulMu, tidak setuju dan menentang keras
dengan perjanjian damai yang dilakukannya sehingga beliau sebanyak tiga
kali menyuruh mereka berkorban dan mencukur rambut masing-masing
tetapi tiada siapa pun yang mematuhinya. Di waktu lain mereka menarik
bajunya dan melarangnya menyembahyangkan jenazah Abdullah bin Ubai.
Mereka berkata kepada beliau:"Sesungguhnya Allah telah melarangmu
menyembahyangkan jenazah orang-orang munafik." Seakan-akan mereka
mengajarkan apa yang diturunkan Allah kepadanya. Padahal Allah
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 96
berfirman di dalam kitabNya:"Dan Kami turunkan kepadamu (Muhammad)
al-Qur'an agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah
diturunkan kepada mereka" (Al-Qur;an: 16:44). Dan
firmanNya:"Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab kepadamu
(Muhammad) dengan membawa kebenaran supaya kamu mengadili antara
manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu" (Al-Qur;an: 4:
105). Dan firmanNya:"Sebagaimana (Kami telah menyempurnaka nikmat
Kami kepadamu) Kami telah mengutus kepadamu Rasul di antara kamu
yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu dan mensucikan kamu dan
mengajarkan kepadamu al-Kitab dan hikmah serta mengajarkan kepada
kamu apa yang belum kamu ketahui" (Al-Qur'an: 2: 151)
Hairan sungguh terhadap mereka yang meletakkan diri mereka lebih
tinggi dari diri Rasulullah SAWA. Kadang-kadang mereka tidak patuh
pada perintahnya, atau menuduhnya telah meracau, atau bertengkar di
hadapannya tanpa beradab, dan pada tempat yang lain mengecam
pemilihan Usamah sebagai pemimpin pasukan mereka sebagaimana yang
mereka lakukan terhadap ayahnya Zaid bin Harithah sebelum ini. Apa
yang harus diragukan lagi bagi orang yang meneliti bahawa Syiah
sebenarnya mempunyai alasan yang sangat kuat ketika menyoal sikap
sebahagian sabahat seperti itu. Mereka memang lebih menghormati dan
mencintai Nabi SAWA dan kerabat keluarganya.
Empat atau lima contoh yang aku sebutkan di atas hanyalah sebagai
contoh yang sedikit sahaja. Ulama Syiah telah memperincikannya hingga
ratusan di mana para sahabat telah mengabaikan nas-nas yang nyata dan
jelas. Mereka tidak berhujah melainkan dengan riwayat ulama Ahlul
Sunnah sendiri di dalam berbagai kitab sahih yang muktabar.
Ketika aku ketahui sikap sebahagian sahabat terhadap Rasullullah SAWA
adalah demikian, maka aku merasa bingung dan hairan. Sebagaimana aku
juga hairan melihat sikap ulama Ahlul Sunnah Wal Jamaah yang
menggambarkan kepada kita bahawa para sahabat sentiasa dalam
keadaan benar dan tidak boleh dikritik. Ini bermakna mereka tidak
mengizinkan seorang peneliti untuk sampai kepada suatu kebenaran, dan
membiarkan mereka terus tenggelam dalam suasana pemikiran yang
kontradiktif. Aku ingin membawa beberapa contoh sebagai tambahan
sahaja, yang kiranya akan dapat memberikan gambaran yang sebenar
tentang sahabat. Dan dari sini kita akan memahami sikap Syiah terhadap
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 97
mereka.
Bukhari telah meriwayatkannya di dalam kitabnya Jilid 4 halamn 47, di
dalam Bab as-Sabru 'ala adza (Sabar dari Gangguan); dan firman Allah
yang bermaksud,"Sesungguhnya orang-orang yang sabar akan diberikan
ganjaran" di dalam Bab Adab. Katanya,"al-A'masy meriwayatkan kepada
kami bahawa beliau pernah mendengar Syaqiq bercerita tentang Abdullah
yang berkata:"Suatu hari Nabi membahagikan sesuatu kepada sahabatsahabatnya
sebagaimana yang biasa beliau buat. Seorang dari Ansar
memprotes dan berkata: pembahagian ini bukan kerana Allah SWT. Aku
katakan kepadanya bahawa aku akan bilang kepada Nabi yang ketika itu
berada di antara para sahabatnya. Aku ceritakan kepadanya apa yang
berlaku. Tiba-tiba mukanya berubah dan sangat marah sekali sehingga
aku menyesal memberitahunya hal tersebut:" Baginda Nabi kemudian
berkata:"Nabi Musa AS telah diganggu lebih dari itu, tetapi beliau
bersabar."
Bukhari juga meriwayatkan dari bab yang sama di dalam fasal Bab at-
Tabassum wa ad-Dhank (Bab Tersenyum dan Tertawa). Katanya Anas bin
Malik meriwayatkan:" Suatu hari aku berjalan bersama Rasulullah yang
pada ketika itu memakai syal Najrani yang bertepi tebal. Datang seorang
Badwi yang tibaa-tiba sahaja menarik dengan kuat syalnya baginda. Anas
berkata, aku lihat kulit leher Nabi lebam akibat tarikan keras yang
dilakukan oleh si Badwi ini. Kemudian dia berkata:"Hai Muhammad.
berikan kepadaku sebahagian dari harta Allah yang ada padamu". Lalu
Nabi melihatnya sambil tertawa dan menyuruh sahabatnya untuk
memberikannya.
Di dalam bab yang sama, fasal Man Lam Yuwajih an-Nas Bil Atab, Bukhari
meriwayatkan bahawa Aisyah pernah berkata bahawa pernah melakukan
sesuatu dan mengizinkan para sahabatnya untuk melakukan yang serupa.
Tiba-tiba sebahagian sahabatnya menolak melakukan yang sama. Berita
ini sampai ke telinga Nabi lalu baginda berkhutbah dan memuji-muji
Allah. Kemudian baginda berkata:" Kenapa orang-orang ini menghindarkan
dari sesuatu yang aku lakukan. Demi Allah aku lebih tahu dari mereka
tentang Allah dan lebih takut kepadaNya dibandingkan dengan mereka".
Siapa yang merenungkan contoh riwayat serupa ini dia akan merasakan
bahawa para sahabat telah meletakkan diri mereka lebih tinggi dari
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 98
kedudukan Nabi sendiri. Mereka percaya bahawa Nabi boleh berbuat
salah dan mereka yang benar. Sebahagian ahli sejarah terikut-ikut di
dalam membenarkan tindakan sahabat walaupun jika ianya bertentangan
dengan perbuatan Nabi atau kadang-kadang menunjukkan bahawa
kedudukan ilmu dan ketaqwaan para sahabat adalah lebih banyak jika
dibandingkan dengan Nabi, seperti yang dikatakan kononya Nabi keliru di
dalam menyelesaikan masalah tawanan perang Badar dan Umar bin Khatab
yang benar, Mereka telah meriwayatkan berbagai hadith palsu yang
kononnya Nabi SAWA bersabda:" Seandainya Allah timpakan kepada kita
suatu musibah, maka tiada akan selamat melainkan Umar bin Khatab".
Seakan-akan mereka ingin berkata " Kalaulah Umar tiada maka celakalah
Nabi ". Semoga Allah melindungi kita daripada kepercayaan yang salah
seperti ini. Demi jiwaku, mereka yang mempunyai kepercayaan seperti ini
akan jauh dari Islam sejauh dua kutub barat dan timur. Dia wajib
merujuk kembali akalnya atau menghalau syaitan dari hatinya. Allah
berfirman:" Maka pernahkan kamu melihat orang yang menjadikan hawa
nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan
ilmuNya, dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan
meletakkan tutupan atas penglihatannya. Maka siapakah yang akan
memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka
mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?" (Al-Qur'an: 45: 23)
Demi jiwaku. Mereka yang percaya bahawa Rasulullah SAWA boleh
diumbang-ambingkan oleh nafsunya dan lari dari jalan yang benar
sehingga pernah membahagikan sesuatu bukan kerana Allah semata-mata,
tetapi kerana nafsu dan emosinya, dan mereka yang menghindari dari
berbuat sesuatu yang Rasulullah lakukan lantaran menduga yang mereka
lebih bertaqwa dan lebih arif kepada Allah dibandingkan dengan
RasulNya; orang-orang seperti ini memang sangat tidak layak untuk
dihormati oleh kaum Muslimin apalagi menempatkan mereka seperti para
malaikat. Lalu menghukumkan bahawa mereka adalah makhluk yang
terbaik setelah Rasulullah, dan kaum Muslimin mesti mengikut mereka
dan berjalan di bawah naungan sunnah mereka hanya semata-mata
mereka adalah sahabat Rasul SAWA. Hal ini bercanggah dengan sikap
Ahlul Sunnah Wal Jamaah yang menyertakan semua sahabat di dalam
salawat mereka kepada Nabi dan keluarganya. Jika Allah telah tahu
kedudukan mereka dan menempatkannya di posisi yang memang layak bagi
mereka, lalu memerintahkan mereka bersalawat kepada Nabi dan
keluarganya yang suci agar mereka tunduk dan tahu kedudukan Ahlul
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 99
Bayt yang sebenarnya di sisiNya, maka bagaimana kita kemudian
menempatkan mereka, para sahabat lebih tinggi dari kedudukan keluarga
Nabi atau menyamakan mereka dengan orang-orang yang telah
diutamakan oleh Allah di atas semua makhluk alam semesta ini.
Aku membuat kesimpulan bahawa Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyyah
yang telah memusuhi Ahlul Bayt Nabi, memburu mereka, dan membunuh
mereka berserta para Syiah, dan pengikutnya, mereka ini tahu tentang
keutamaan keluarga Nabi dan kedudukan mereka yang tinggi. Jika Allah
tiak akan menerima solat seseorang melainkan dengan bersalawat ke atas
mereka, maka bagaimana mereka akan memberikan alasan atas
permusuhan dan sikap mereka yang lari dari garis Ahlul Bayt? Itulah
kenapa kita lihat mereka telah mengiringkan sahabat dengan Ahlul Bayt
agar dapat memberikan gambaran kepada orang ramai bahawa antara
sahabat dan Ahlul Bayt sebenarnya adalah sama. Terutama sekali jika
kita mengetahui bahawa "master mind" mereka yang sebenarnya adalah
sebahagian sahabat itu sendiri. Mereka telah mengupah sebahagian
sahabat lain yang lemah akan dan karektor atau bahkan golongan tabi'in
agar meriwayatkan berbagai hadith palsu tentang keutamaan sahabat
khususnya untuk mereka yang pernah menjawat kedudukan khalifah, yang
merupakan sebagai sebab utama naiknya mereka - Bani Umaiyyah dan
Bani Abbasiyyah ke puncak kekuasaan. Sejarah adalah sebaik-baik bukti
atas apa yang aku katakan ini. Lihatkah Umar bin Khatab yang sangat
terkenal dengan penguasaannya kepada semua gabenornya dan akan
memecat mereka serta merta lantaran suatu keraguan yang dilihatnya,
lihatlah betapa beliau sangat berlemah lembut terhadap Muawiyah bin
Abi Sufian dan tidak pernah mengawalnya sama sekali. Dahulunya Abu
Bakarlah yang melantik Muawiyah sebagai gabenor Syam, lalu kemudian
dikekalkan oleh Umar di sepanjang hayatnya. Beliau juga tidak pernah
memprotesnya bahkan menegur atau mengecamnya sekalipun, walau
banyak pengaduan yang dibuat mengatakan bahawa Muawiyah memakai
emas dan sutera yang telah diharamkan oleh Rasulullah SAWA kepada
kaum lelaki. Umar menjawab kepada mereka:" Biarkan dia. Dia adala Kisra
(Raja) Arab". Dan Muawiyah terus berkuasa selama dua puluh tahun
tanpa ada yang menegur dan memecatnya. Ketika Uthman berkuasa
diberikannya lagi wilayah-wilayah lain untuk ditadbirnya, sehingga dia
dapat menguasai tidak sedikit dari kekayaan negara Islam dan dapat
memobilisasikan kekuatan tentera menentang kepemimpinan Imam Ali.
Kemudian secara kekerasan dan dengan tangan besi, dia dapat menguasai
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 100
semua kaum Muslimin, lalu kemudian memaksa mereka memberikan bai'ah
kepada Yazid, puteranya yang fasik dan kaki botol. Kisah Yazid ini adalah
cerita panjang yang tidak dapat kita muatkan dalam buku yang ringkas
seperti ini. Apa yang penting adalah pengetahuan kita akan mentaliti para
sahabat yang duduk di jabatan khalifah dan yang telah menyiapkan
secara langsung berdirinya suatu kerajaan Bani Umaiyyah berdasarkan
keputusan Quraisy yang enggan menerima Nubuwah dan khalifah di
tangan Bani Hasyim. [3]
Kerajaan Bani Umaiyyah mempunyai hak, bahkan kewajipan untuk
berterima kepada mereka yang telah menyiapkan untuk berdirinya
kerajaannya itu. Paling tidak sebagai ungkapan terima kasih ini adalah
mengupah sejumlah "perawi" yang mahu meriwayatkan berbagai "hadith"
tentang keutamaan para leluhur mereka dengan mengangkatnya lebih
tinggi dari kedudukan Ahlul Bayt, musuh utama mereka. Jika hadithhadith
keutamaan ini dikaji berdasarkan hujah-hujah syariah da akliah
(rasional), maka keabsahannya akan cepat diragukan melainkan jika ada
kelainan di dalam fikiran kita dan tidak mampu membezakan antara
perkara-perkara yang berkontradiktif.
Sebagai contoh, kita banyak mendengar tentang keadilan Umar yang
diceritakan oleh berbagai perawi. Sehingga dikatakan:"Ya Umar, kau
telah berlaku adil maka itu kau dapat tidur". Atau kononnya Umar
dikebumikan di dalam keadaan berdiri agar keadilan tidak mati
bersamanya, dan berbagai cerita lain yang menarik tentang keadilannya.
Namun sejarah yang benar mengatakan kepada kita bahawa Umar ketika
membahagi-bahagikan harta Baitul Mal pada tahun dua puluh Hijrah,
beliau tidak mengikut sunnah Nabi. Nabi SAWA telah membahagi sama
rata antara segenap kaum Muslimin dan tidak mengutamakan satu dari
yang lainnya. Begitu juga Abu Bakar di dalam masa kekhalifahannya.
Tetapi Umar menciptakan suatu cara baru mengutamakan golongan yang
sabiqun (Muslimin senior) di atas yang lainnya, dan golongan Muhajirin
Quraisy di atas Muhajirin selain Quraisy, golongan Muhajirin di atas
golongan Ansar, golongn Arab di atas bukan Arab, golongan bebas di atas
hamba-hamba [4] mengutamakan suku Mudhir di atas suku Rabi'ah
dengan memberikan suku pertama tiga ratus dan kedua dua ratus [5]
serta mengutamakan suku Aus di atas suku Khazraj [6].
Di manakah letaknya keadilan dalam sistem kelas seperti ini wahai orang-
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 101
orang yang berfikir? Kita telah banyak mendengar tentang cerita-cerita
Umar. Bahkan dikatakan bahawa beliau adalah sahabat yang paling alim.
Kononnya Allah banyak membenarkan pendapat Umar ketika berlaku
perselisihan antara Nabi dan Umar, dengan menurunkan ayat-ayat yang
menyokong pendapatnya. Namun sejara yang membuktikan kepada kita
bahawa Umar banyak menyalahi ayat-ayat al-Qur'an hatta setelah
turunnya sekalipun. Ketika seorang sahabat bertanya kepadanya di zaman
khalifahnya:"Ya Amirul Mukminin, aku kini janabah tetapi tidak ada air,
bagaimana hukumnya?" Umar menjawab:"Jangan solat!" Ammar bin Yasir
mengingatkan khalifah agar melakukan tayamum tetapi Umar tidak
peduli. Katanya:"Ya Ammar, engkau hanya bertanggungjawab atas tugastugasmu
sahaja" [7].
Di mana ilmu Umar tentang ayat tayammum yang diturunkan di dalam al-
Qur'an? Mana ilmu Umar tentang sunnah Nabi yang mengajarkan kepada
mereka bagaimana bertayammum sebagaimana baginda ajarkan mereka
tentang wudhu? Di dalam berbagai peristiwa, Umar banyak mengakui
dirinya tidak alim bahkan menurutnya semua orang lebih alim dari dirinya
hatta orang-orang wanita sekalipun. Beliau juga berulang kali mengatakan
demikian,"Kalaulah tiada Ali maka Umar telah celaka". Sehigga akhir
hayatnya beliau tidak tahu hukum Kalalah, yang sering dihukumkannya di
zaman pemerintahannya seperti yang dicatat di dalam sejarah.
Mana ilmunya hai orang-orang yang berakal? Kita juga sering mendengar
akan kepahlawanan, keperkasaan dan keberaniannya sehingga dikatakan
bahawa kaum Quraisy merasa gentar setelah Islamnya Umar, dan agama
Islam sendiri menjadi kuat. Kononnya Allah telah memuliakan Islam
kerana Umar bin Khatab, dan Nabi tidak menyatakan dakwahnya secara
terang-terangan melainkan setelah Islamnya Umar. Namun sejarah yang
benar tidak menunjukkan kepada kita keperkasaan dan kepahlawanan itu
bahkan sejarah juga tidak pernah menunjukkan kepada kita ada seorang
yang dikenal atau orang biasa sekalipun yang dibunuh oleh Umar di dalam
peperangan seperti Badar, Uhud, dan Khandak dan sebagainya. Bahkan
sejarah membuktikan sebaliknya, di mana Umar pernah lari bersama
sahabat-sahabat lain di dalam peperangan Uhud Hunain. Ketika Rasulullah
mengutusnya untuk membebaskan kota Khaibar, beliau kembali dalam
keadaan kalah. Bahkan di dalam berbagai peperangan sariyyah
(peperangan yang tidak diikuti oleh Nabi) sekalipun, Umar tidak pernah
menjadi komandan pasukannya. Di dalam sariyyah terakhir juga beliau
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 102
hanya ditunjuk sebagai anak buah kepada Usamah bin Zaid, seorang anak
muda berusia belasan tahun. Mana dakwaan keperkasaan tersebut wahai
orang-orang yang berakal?
Kita juga sering mendengar tentang ketaqwaan Umar bin Khataba serta
rasa takutnya yang amat sangat sehingga menangis kerana takutkan Allah
SWT, Konon dikatakan bahawa beliau takut dihisab Allah SWT jika
seekor baghal di Iraq sekalipun tersesat lantaran tidak disediakan jalan
untuknya. Tetapi sejarah yang benar mengatakan kepada kita bahawa
beliau sesungguhnya seorang yang keras dan kasar. Beliau tidak berhatihati
dan malu untuk memukul orang yang bertanya kepadanya tentang
suatu ayat Kitab Allah sehingga melukai tanpa suatu dosa yang
dilakukannya. Bahkan seorang wanita pernah jatuh dan tergugur
kandungannya lantaran melihatnya dengan penuh ketakutan. Kenapa
beliau tidak takut kepada Allah ketika menghunus pedangnnya dan
mengancam setiap orang yang mengatakan bahawa Muhammad telah mati.
Beliau bersumpah bahawa Muhammd sebenarnya tidak mati, dia hanya
pergi bermunajat kepada Tuhannya seperti yang dilakukan oleh Musa bin
Imran. Umar mengancam akan memukul leher setiap orang yang
mengatakan bahawa Nabi telah mati [8]. Kenapa beliau tidak takut
kepada Allah ketika mengancam akan membakar rumah Fatimah jika
orang-orang yang berada di dalamnya tidak mahu keluar untuk membai'ah
(Abu Bakar) [9]. Dikatakan kepadanya bahawa Fatimah ada di
dalamnya."Sekalipun ada", Jawab Umar.Beliau juga "berani" terhadap
Kitab Allah dan Sunnah RasulNya dengan mengamalkan berbagai hukum -
di masa pemerintahannya - yang bertentangan dengan nas-nas al-Qur'an
dan Sunnah Nabi SAWA [10].
Nah di mana letaknya warak dan ketakwaan setelah menyaksikan
serangkaian fakta yang menyedihkan ini wahai hamba-hamba Allah yang
soleh?
Aku ambil sahabat yang besar dan terkenal ini sebagai contoh sematamataa.
Itupun aku ringkaskan sedemikian rupa agar tidak panjang dan
biarlah sederhana. Jika aku ingin tuliskan secara terperinci maka ia akan
memuatkan berjilid-jilid buku. Seperti yang aku katakan di atas, aku
hanya mengetengahkannya sebagaia contoh semata-mata, tidak lebih dari
itu.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 103
Apa yang aku sebutkan di atas, hanya segelintir dari peristiwa yang
berlaku tetapi ia telah memberikan kepada kita suatu pengetahuan yang
jelas tentang mentaliti para sahabat dari sikap para ulama Ahlul Sunnah
yang kontradiktif. Mereka melarang setiap orang untuk mengkritik dan
meragukan sahabat, tetapi dalam masa yang sama mereka meriwayatkan
di dalam berbagai buku mereka fakta-fakta yang boleh menimbulkan
keraguan dan kecaman. Kalaulah ulama Ahlul Sunnah Wal Jamaah tidak
menyebutkan fakta-fakta yang jelas menyentuh tentang sahabat dan
melukai keadilan mereka, maka mereka akan berjasa di dalam
menghilangkan segala jenis keraguan dari benak kita.
Aku teringat akan perjumpaanku dengan salah seorang ulama dari Najaf
al-Asyraf, Asad Haidar, penulis buku al-Imam as-Sodiq Wal al-mazahib
al-Arba'ah (Imam Sodiq dan Empat Mazhab). Waktu itu kami berbicara
tentang Sunnah-Syiah. Diceritakannya kepadaku tentang ayahnya yang
berjumpa dengan seorang alim dari Tunisia di masa musim haji lima puluh
tahun yang lalu. Mereka berdua berdiskusi panjang tentang kepimpinan
Amirul Mukmimin Ali bin Abi Talib. Orang alim Tunisia ini mendengar
ayahku membilang hadith-hadith yang membuktikan tentang kepimpinan
Imam Ali AS dan haknya di dalam masalah khilafah. Dihitungnya sehingga
empat atau lima dalil. Ketika selesai, ditanyainya apakah dalil selain
ini."Tidak", jawabnya. Kemudian dia berkata:"Keluarkan tasbihmu dan
mula hitung". Orang alim dari Tunisia ini menyebutkan dalil-dalil
berkenaan sehingga seratus, yang hatta ayahku sendiri tidak tahu".
Syaikh Asad meneruskan:"Jika Ahlul Sunnah membaca kitab-kitab
mereka, maka mereka akan berpendapat seperti kami, dan perselisihan
ini telah selesai sejak dari dulu lagi".Demi jiwaku. Sesungguhnya ini
adalah kebenaran yang tidak dapat dihindari bagi mereka yang telah
membebaskan dirinya dari taksub buta dan setia kepada dalil yang
bernas.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 104
Pandangan Al-Qur'an Tentang Sahabat
Pertama-tama harus aku ingatkan bahawa Allah SWT telah memuji di
dalam berbagai ayat al-Qur'an tentang sahabat-sahabat Rasul SAWA
yang memang benar-benar mencintainya dan mematuhinya tanpa ada
suatu tujuan atau tentangan atau keangkuhan. Mereka semata-mata
hanya inginkan keredhaan Allah dan RasulNya, dan Allah juga redha
kepada mereka lantaran ketaqwaan mereka kepadaNya. Ini adalah
golongan sahabat yang dinilai tinggi oleh segenap kaum Muslimin lantaran
sikap dan perilaku mereka yang luhur terhadap baginda Nabi SAWA.
Setiap kali mereka disebut, maka kaum Muslimin akan mencintai mereka,
mentakzimkan kedudukan mereka dan mengucapkan kalimah Radhiallahu
A'nhum kepada mereka.
Kajianku bukan pada golongan sahabat jenis ini yang sangat dihormati dan
disanjung tinggi oleh Sunnah dan Syiah. Sebagaimana aku juga tidak akan
menyentuh pada golongan yang dikenal dengan sifat munafiknya dan yang
dilaknat oleh segenap kaum Muslimin, Sunnah dan Syiah. Aku hanya akan
mengkaji pada golongan sahabat yang dipertikaikan oleh kaum Muslimin,
dan yang kadang-kadang dicela dan diancam oleh al-Qur'an. Sahabatsahabat
jenis ini seringkali diperingatkan oleh Rasulullah SAWA di dalam
berbagai kesempatan atau baginda memperingatkan kaum Muslimin dari
mereka. Dan di sinilah letak perbezaan antara Sunnah dan Syiah di dalam
menilai sahabat. Syiah meragukan keadilan mereka da nmengkritik ucapan
dan tindak-tanduk mereka sementara Ahlul Sunnah Wal Jamaah
menghormati mereka walau terbukti mereka telah melakukan berbagai
pelanggaran.
Kajianku hanya pada golongna sahabat jenis ini agar aku dapat sampai -
dari penelitian ini - pada suatu kebenaran atau sebahagian kebenaran
sekalipun. Aku nyatakan ini agar jangan sampai ada orang yang berkata
bahawa aku telah melupakan berbagai ayat yang memuji para sahabat
Rasulullah SAWA, dan hanya mengungkapkan ayat-ayat yang mencela
sahaja. Namun dalam penelitianku, aku menjumpai ada berbagai ayat yang
bernada memuji tetapi ia juga menyirat suatu celaan atau sebaliknya.
Aku tidak akan memuatkan di sini semua hasil penelitianku selama tiga
tahun yang aku telah lakukan. Aku hanya akan sebutkan sebahagian ayat
sahaja sebagai contoh demi ringkasnya tulisan ini. Tetapi bag mereka
yang inginkan perincian dan perluasan, mereka hendaklah menyempatkan
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 105
masa untuk mengkaji, membuat perbandingan dan meneliti seperti yang
aku lakukan agar kebenaran yang didapati adah benar-benar hasil titik
peluh sendiri seperti yang dituntut oleh Allah dari setiap kita, dan
seperti yang dituntut juga oleh hati nurani masing-masing. Kerana ia akan
memberikan keyakinan yang sangat mendalam yang tidak akan dapat
digoyahkan oleh sebarang angin yang bertiup. Sudah pasti bahawa
kebenaran yang didapati lantaran kepuasan sendiri (qina'ah nafsiyyah)
adalah lebih baik dari sekadar unsur luar yang mempengaruhi.
Allah SWT berfirman ketika memuji NabiNya,"Dan Dia mendapatimu
sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk" (Al-
Qur'an:93: 7). Ia bermaksud Dia menunjukkanmu kepada kebenaran
ketika kau mencarinya. Allah juga berfirman,"Dan orang-orang yang
berjihad (bersungguh-sungguh) di dalam (mencari) jalan Kami, benarbenar
akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-kalan Kami" (Al-
Qur'an:29: 69).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home