Thursday, November 4, 2010

akhirnya kutemui kebenaran - ahmad tijani-hadis wajibkan ikut AB

Hadith-hadith Sahih Yang Mewajibkan Ikut Ahlul Bayt AS
1. Hadith al-Thaqalain (Dua Pusaka Berat)
Bersabda Rasulullah SAWA:"Wahai manusia, aku tinggakan kepada kalian
sesuatu yang jika kalian berpegang teguh kepadanya, maka kalian tidak
akan tersesat selama-lamanya: Kitabullah dan Itrahku, Ahlul Baytku."
Sabdanya lagi:"Utusan Tuhanku tidak lama lagi akan datang, dan aku
segera menyahutinya. Sungguh, aku tinggalkan kepada kalian dua pusaka
berat (thaqalain): pertama Kitab Allah. Di dalamnya, ada petunjuk dan
cahaya. Kedua: Ahlul Baytku. Aku ingatkan kalian kepada Allah tentang
Ahlul Baytku ini, aku ingatkan kalian kepada Allah tentang Ahlul Baytku
ini" [90].
Jika kita renungkan makna hadith yang mulia ini, yang diriwayatkan oleh
buku-buku hadith sahih Ahlul Sunnah Wal Jamaah, maka kita dapati
bahawa hanya Syiah sahaja yang mengikuti Thaqalain ini: Kitab Allah dan
keluarga Nabi yang suci. Sementara Ahlul Sunnah ikut kata-kata
Umar:"Cukuplah untuk kami Kitab Allah sahaja."
Oh, alangkah bahagianya jika mereka benar-benar ikut Kitab Allah, tanpa
menakwilkannya mengikut hawa nafsu mereka. Jika Umar sendiri tidak
faham apa makna kalalah, tidak tahu ayat tayammum dan berbagai
hukum-hukum yang lain, maka bagaimana mereka yang datang kemudian
lalu mentaklidnya (mengikutnya) tanpa berijtihad, atau berijtihad dengan
pandangannya semata-mata di dalam nas-nas Qurani.
Mereka tentu akan menjawabku dengan suatu hadith yang diriwayatkan
di sisi mereka:"Aku tinggalkan kepada kalian Kitab Allah dan
Sunnahku"[91].
Hadith ini kalaulah sohih dari segi sanadnya, maka ia benar di dalam
maknanya meingatkan makna Itrah di dalam sabda Nabi SAWA di dalam
Hadith as-Thaqalain di atas adalah merujuk kepada Ahlul Bayt agar
mereka mengajarkan kepada kalian pertamanya - Sunnahku, atau mereka
akan meriwayatkan kepada kalian hadith-hadith yang sahih. Mengingat
mereka adalah orang-orang suci dari segala sifat dusta dan Allah telah
mensucikan mereka dengan ayat Tathirnya. Kedua; agar mereka
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 166
menafsirkan kepada kalian makna-makna ayat dan maksud-maksudnya,
mengingat Kitab Allah semata-mata tidak cukup sebagai bimbingan.
Betapa banyak golongan-golongan yang sesat berhujah dengan Kitab
Allah. Sebagaimana juga sabda Nabi SAWA:"Betapa banyak pembaca al-
Qur'an sementara al-Qur'an sendiri melaknatnya". Kitab Allah bersifat
diam dan membawa berbagai tafsiran. Di dalamnya ada yang mutasyabih
dan ada juga yang muhkamat. Untuk memahaminya mesti merujuk kepada
orang-orang yang rusukh di daam ilmunya - ikut istilah al-Qur'an - dan
ikut bimbingan Ahlul Bayt Nabi seperti yang ada di dalam hadith-hadith
Nabi SAWA.
Syiah merujuk segala sesuatu kepada para imam yang maksum dari
kalangan keluarga Nabi SAWA. Dan mereka tidak berijtihad melainkan
jika memang tidak ada nas berkenaan dengannya. Sementara kita
merujuk segala sesuatu kepada sahabat, sama ada di dalam tafsir al-
Qur'an atau Sunnah Nabawi. Kita telah tahu sikap-sikap sahabat, apa
yang mereka lakukan dan ijtihad dengan menggunakan pandangan mereka
semata-mata yang bertentangan dengan nas-nas yang jelas. Jumlahnya
ratusan. Dan kita tidak boleh berpegang kepada seumpama itu setelah
diketahui apa yang mereka lakukan.
Jika kita tanyakan ulama-ulama kita sunnah apa yang mereka ikuti?
Mereka akan menjawab: Sunnah Rasulullah SAWA. Sementara fakta
sejarah mengingkari kenyataan itu. Mereka meriwayatkan bahawa Rasul
bersabda:"Berpeganglah kalian kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa
Rasyidin selepasku. Peganglah ia demikian kuat bagaikan mengigit dengan
gigi geraham kalian."Dengan demikian sunnah yang diikuti kebanyakannya
adalah sunnah para Khulafa Rasyidin hatta sunnah Rasul sendiri yang
mereka katakan itu adalah riwayat dari jalur mereka.
Kita juga meriwayatkan di dalam kitab-kitab hadis sahih bahawa Rasul
pernah melarang mereka menuliskan sunnahnya agar kelak tidak
bercampur dengna ayat-ayat al-Qur'an. Demikianlah apa yang dilakukan
oleh Abu Bakar dan Umar semasa pemerintahannya. Dengan demikian
ucapan kita "Aku tinggalkan kepada kalian Sunnahku..."[92] tidak
mempunyai hujah yang kuat lagi.
Contoh-contoh yang aku sebutkan ini dan yang tidak aku sebutkan
jumlahnya jauh berlipat ganda - sudah cukup untuk menolak hadith ini.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 167
Mengingatkan bahawa dari sunnahnya Abu Bakar, Umar dan Uthman
bercanggah dengan Sunnah Nabi bahkan membatalkannya sama sekali
seperti yang nampak jelas.
Peristiwa pertama yang berlaku segera selepas wafatnya Nabi SAWA
yang dicatatkan oleh Ahlul Sunnah dan ahli sejarah adalah kritik Fatimah
Zahra terhadap Abu Bakar yang berhujah dengan sebuah hadith "Kami
para Nabi tidak meninggalkan warisan pusaka. Apa yang kami tinggalkan
adalah sadaqah".
Hadith ini ditolak oleh Fatimah Zahra berdasarkan Kitab Allah. Beliau
berhujah kepada Abu Bakar bahawa ayahnya Rasulullah tidak mungkin
akan menyalahi Kitab Allah yang diturunkan kepadanya. Allah berfirman:"
Allah mensyariatkan bagimu tentang (pembahagian pusaka untuk) anakanakmu.
Yaitu: bahagian seorang anak lelaki sama dengan bahagian dua
orang anak perempuan" (Al-Qur'an Surah al-Baqarah: 11). Ayat ini umum
dan meliputi para Nabi dan bukan nabi. Fatimah juga berhujah dengan
firman Allah "Dan Sulaiman telah mewarisi Daud "(Surah 27:16). Dan
kedua-dua mereka adalah nabi. Juga firman Allah "Maka anugerahilah aku
dari sisi Engkau seorang putera, yang akan mewarisi aku dan mewarisi
sebahagian keluarga Ya'qub, dan jadikanlah ia, Ya Tuhanku, seorang yang
diredhai" (Surah 19:5-6)
Peristiwa kedua yang berlaku di zaman pertama khilafah Abu Bakar dan
dicatat rapi oleh ahli-ahli sejarah yang bermadzhab Sunnah adalah
perselisihannya dengan orang yang paling rapat dengannya iaitu Umar bin
Khattab.
Secara ringkas, Abu Bakar mengambil keputusan untuk memerangi orangorang
yang enggan membayar zakat sementara Umar menentang
pendapatnya. Umar berkata: mereka tidak wajar diperangi kerana aku
dengar Nabi SAWA bersabda:"Aku diperintahkan untuk memerangi
melainkan sehingga mereka mengucapkan Tiada Tuhan Melainkan Allah
dan Muhammad adalah pesuruh Allah. Siapa yang mengucapkannya maka
nyawa dan hartanya selamat dan hisabnya pada Allah semata-mata."
Berikut adalah nas yang diriwayatkan oleh Muslim di dalam
sahihnya:"Dalam peperangan Khaibar. Rasulullah telah menyerahkan
kepada Ali bendera (kepimpinan). Ali bertanya kepada baginda: Ya
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 168
Rasulullah, berdasarkan apa aku perangi mereka? Baginda
menjawab:"Perangi mereka sehingga mereka mengucapkan kalimah
Asyadu An Lailaha illa-Allah wa-Asyadu Anna Muhammadar Rasulullah.
Jika mereka ucapkan ini maka nyawa dan harta mereka terselamat
kecuali benar-benar kerana haknya. Dan hisab mereka ada pada sisi
Allah"[93]. Tetapi Abu Bakar enggan menerima hadith ini. Beliau
berkata:"Demi Allah, aku akan perangi orang yang memisahkan solat
dengan zakat, kerana zakat adalah haknya harta". Atau beliau
berkata:"Demi Allah, jika mereka menolak memberikan kepadaku tali,
sedangkan dahulunya mereka memberikannya kepada Rasulullah maka aku
akan perangi mereka kerana sikap penolakannya itu". Kemudian Umar bin
Khattab merasa puas dengan hujah Abu Bakar, dan berkata:"Setelah aku
ketahui bahawa Abu Bakar bersungguh-sungguh di dalam rancangannya
itu, maka hatiku pun terasa gembira sekali".
Aku tidak mengerti bagaimana hati seseorang merasa gembira melihat
sunnah Nabinya diengkari? Takwil mereka ini tidak lebih dari sekadar
mencari alasan untuk memerangi kaum Muslimin yang Allah sendiri telah
mengharamkannya. Firman Allah di dalam Surah an-Nisa':94:"Hai orangorang
yang beriman, apabila kamu pergi (berperang) di jalan Allah, maka
telitilah dan janganlah kamu mengatakan kepadaa orang yang
mengucapkan "salam" kepadamu:"Kamu bukan seorang Mukmin "(lalu kamu
membunuhnya), dengan maksud mencari harta benda kehidupan di dunia
ini, keana di sisi Allah ada harta yang banyak. Begitu jugalah keadaan
kamu dahulu, lalu Allah menganugerahkan nikmatNya atas kamu, maka
telitilah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan".Maha Benar Allah Yang Maha Tinggi Dan Maha Agung.
Bagaimanapun mereka yang enggan memberikan zakat kepada Abu Bakar
sebenarnya tidak mengingkari hukum wajibnya zakat itu sendiri. Mereka
memperlambatkan kerana ingin mengetahui keadaan yang sebenarnya.
Orang-orang Syiah mengatakan bahawa mereka terkejut dengan
terlantiknya Abu Bakar sebagai khalifah. Kerana di antara mereka ada
yang hadir bersama-sama Rasulullah di Haji Terakhir (Hujjatul Wada')
dan mendengar sendiri khutbah Nabi yang mengangkat Ali bin Abi Talib
sebagai khalifah setelahnya. Mereka cuba untuk menunggu sehingga
keadaan sebenarnya dapat diketahui tetapi Abu Bakar ingin
membungkamkan mereka dari mengetahui keadaan sebenarnya ini.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 169
Mengingatkan bahawa aku tidak mahu berhujah dengan apa yang
dikatakan oleh Syiah, maka aku serahkan kepada pembaca yang ingin
mencari kebenaran untuk mengkaji masalah ini.
Aku juga tidak lupa untuk mencatatkan di sini suatu cerita berkenaan
dengan Rasulullah dan Tha'labah. Suatu hari Tha'labah memohon kepada
Rasulullah untuk mendoakannya agar ia menjadi kaya. Dia mendesak
Rasulullah dan berjanji kepada Allah akan bersadaqah jika dia kaya kelak.
Rasulullah mendoakannya dan Allah pun memperkayakannnya. Disebabkan
banyaknya unta dan kambing ternakannya, kota Madinah yang luas
akhirnya terasa sempit baginya. Dia berpindah dari kota Madinah dan
tidak lagi menghadiri solat Juma'at. Ketika Rasulullah mengutus para
Amilin (pengutip zakat) untuk mengambil zakat darinya, Tha'labah
menolak untuk memberikan. Katanya: Ini ufti (jizyah) atau sejenisnya.
Tetapi Rasulullah tidak memeranginya dan tidak juga memerintahkan
orang untuk memeranginya. Berkenaan dengan ini Allah turunkan ayat
berikut:"Dan di antara mereka ada orang yang telah berikrar kepada
Allah:"Sesungguhnya jika Allah memberikan sebahagian kurniaNya
kepada kami, pastilah kami akan bersadaqah dan pastilah kami termasuk
orang-orang yang soleh. Maka setelah Allah memberikan kepada mereka
sebahagian dari kurniaNya, mereka kikir dengan kurnia itu, dan berpaling.
Dan mereka memanglah orang-orang yang selalu membelakangi
(kebenaran)" (At-Taubah: 75-76).
Setelah turunnya ayat ini: Tha'labah kemudian datang sambil menangis.
Dia minta kepada Rasulullah untuk menerima zakatnya kembali tetapi
Rasulullah enggan menerimanya seperti yang dikatakan oleh riwayat.
Jika Abu Bakar dan Umar benar-benar mengikuti sunnah Rasul, kenapa ia
menyalahinya dalam tindakan ini dan menghalalkan darah kaum Muslimin
yang tidak berdosa semata-mata kerana alasan enggan memberikan
zakat. Setelah cerita Tha'labah di atas yang mengingkari kewajipan
zakat dan bahkan menganggapnya sebagai ufti, maka tidak ada lagi alasan
untuk mempertahankan dan menjustifikasikan kesalahan yang dilakukan
oleh Abu Bakar atau mentakwilkannya dengan mengatakan bahawa zakat
adalah haknya harta. Siapa tahu mungkin Abu Bakar dapat menyakinkan
sahabatnya Umar untuk memerangi orang-orang ini, khuatir sikap mereka
ini akan diketahui oleh negeri-negeri Islam yang lain yang dapat
menghidupkan kembali nas-nasnya al-Ghadir yang memilih Ali sebagai
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 170
khalifah. Itulah kenapa Umar sangat gembira sekali untuk memerangi
mereka kerana beliau sendirilah yang pernah mengancam untuk
membunuh orang-orang yang enggan memberikan bai'ah di rumah Fatimah
dan membakar mereka.
Insiden ketiga yang berlaku di zaman pertama khalifah Abu Bakar adalah
perselisihannya dengan Umar bin Khattab, ketika beliau mentakwilkan
nas-nas al-Qur'an dn hadith-hadith Nabawi. Ringkasan ceritanya, Khalid
bin Walid membunuh Malik bin Nuwairah dan meniduri isterinya di malam
itu juga. Umar berkata kepada Khalid:"Wahai musuh Allah, engkau telah
bunuh seorang Muslim dan meniduri isterinya. Demi Allah, aku akan rejam
engkau dengan batu" [94]. Tetapi Abu Bakar membela Khalid dan
berkata:"Biarkanlah hai, Umar. Khalid telah mentakwil tetapi tersalah.
Tutup mulutmu Khalid".
Ini adalah musibah dan aib lain yang telah dilakukan oleh seorang sahabat
besar yang telah dirakam oleh sejarah. Orang ini jika kita sebut,
sentiasa menyebutnya dengan penuh horma dan kesucian. Bahkan kita
memberikannya gelaran "Pedang Allah Yang Terhunus!!!"
Apa yang harus aku katakan tentang sahabat yang melakukan tindakan
keji seperti ini: membunuh Malik bin Nuwairah seorang sahabat agung,
pemimpin Bani Tamim dan Bani Yarbu'; seorang yang dijadikan
perumpamaan di dalam kemurahan dan keberanian. Ahli-ahli sejarah telah
mencatatkan bahawa Khalid membunuh Malik dan sahabat-sahabatnya
setelah mereka meletakkan senjata dan bersolat berjamaah. Sebelum itu
mereka diikat dengan tali. Ada bersama mereka Laila bin Minhal, isteri
Malik, seorang wanita yang sangat terkenal dengan kecantikannya. Khalid
sangat terpikat dengan kecantikannya ini. Malik berkata kepada Khalid:
Hai Khalid, bawa kami kepada Abu Bakar, biar dia yang memutuskan
perkara kita ini. Abdullah bin Umar dan Abu Qatadah al-Ansari mendesak
Khalid agar membawa mereka berjumpa dengan Abu Bakar tetapi ditolak
oleh Khalid. Katanya: Allah tidak akan mengampuniku jika aku tidak
membunuhnya. Kemudian Khalid melihat isterinya Laila dan berkata
kepada Khalid: kerana dia engkau akan bunuhku? Lalu Khalid menyuruh
untuk dipancung lehernya, dan menawan isterinya Laila. Kemudian di
waktu malam, Khalid menidurinya [95].
Biarlah di dalam melihat peristiwa yang terkenal ini kita nukilkan
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 171
pengakuan Ustaz Haikal di dalam bukunya as-Sidiq Abu Bakar. Di dalam
bab Pendapat Umar Dan Hujjahnya Dalam Suatu Perkara, Haikal
menulis:"Adapun Umar, beliau adalah model atau perumpamaan di dalam
keadilan dan ketegasan. Beliau melihat bahawa Khalid telah melakukan
kezaliman terhadap seorang Muslim dan tidur dengan isterinya pula
sebelum habis masa edahnya. Dengan demikian ia tidak layak kekal di
dalam kepimpinan ketenteraan, agar perkara itu tidak berulang lagi dan
merosak kehidupan kaum Muslimin serta merosak kedudukan mereka di
mata orang-orang Arab. Katanya lagi: Khalid tidak boleh dibiarkan tanpa
pengajaran atas apa yang dilakukannya terhadap Laila.
Seandainya dia telah mentakwil di dalam perkara Malik dan tersilap -
alasan yang tidak dapat diterima oleh Umar - namun biarlah hukum hudud
itu berjalan atas apa yang dilakukannya terhadap isterinya Laila. Sebagai
"Pedang Allah" dan sebagai pemimpin pasukan yang menentukan
kemenangan, sangatlah tidak layak sekali melakukan apa yang dia telah
lakukan itu. Kalau tidak maka orang-orang seperti Khalid nantinya akan
menyalahgunakan semua peraturan. Dan ini akan menjadi perumpamaan
yang sangat buruk terhadap kaum Muslimin di dalam menghormati Kitab
Allah. Itulah kenapa Umar terus mendesak Abu Bakar sehingg Khalid
dipanggil dan dimarahi [96].
Bolehkah kita bertanya kepaa Ustaz Haikal dan ulama-ulama
seumpamanya yang berusaha menjaga "kemuliaan" sahabat, kenapa Abu
Bakar tidak melaksanakan hukum hudud terhadap Khalid? Seandainya
Umar seperti yang dikatakan oleh Haikal - adalah model keadilan dan
ketegasan, kenapa beliau puas hati dengan sekadar menyingkirkan Khalid
dan kepimpinan ketenteraan dan tidak melaksanakan hukum hudud syarie
terhadapnya, agar ianya tidak menjadi contoh yang buruk yang akan
dilemparkan kepada kaum Muslimin di dalam menghormati Kitab Allah,
seperti yang disebutkannya? Apakah mereka telah menghormati Kitab
Allah dan melaksanakan hudud-hududNya? Tidak, sama sekali. Inilah
mangsa politik dan korban permainan yang licik.Ianya telah menciptakan
berbagai keanehan dan memutar-belitkan berbagai kebenaran.
Sebagaimana ia juga telah membuang nas-nas Qur'an jauh sekali.
Bolehkah kita bertanya kepada sebahagian ulama kita yang menuliskan di
dalam berbagai kitab mereka tentang bagaimana Rasulullah SAWA
sangat marah sekali kepada Usamah yang datang untuk menjamin seorang
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 172
perempuan bangsawan yang telah melakukan jenayah mencuri. Nabi
SAWA berkata:"Celaka engkau, apakah engkau akan memberikan jaminan
di dalam hukum hudud Allah. Demi Allah, seandainya Fatima mencuri maka
aku akan potong tangannya. Orang-orang sebelum kamu celaka lantaran
jika kaum bangsawannya mencuri dari golongan yang lemah maka mereka
lakukan kepadanya hukum hudud ".
Bagaimana mereka diam pada seseorang yang telah membunuh kaum
Muslimin yang tidak berdosa, lalu meniduri isterinya di malam itu juga
sementara ia masih menderita kerana kematian sang suami. Baik kalau
mereka diam. Bahkan mereka berusaha mencari alasan untuk
membenarkan tindakan Khalid ini dengan menciptakan berbagai
kebohongan dan keutamaan-keutamaannya sehingga menggelarkannya
dengan sebutan "Pedang Allah Yang Terhunus".
Seorang sahabatku yang terkenal dengan gelagatnya yang lucu dan pandai
bermain bahasa, pada suatu hari hadir di majlisku yang pada waktu itu
aku sedang menceritakan tentang keutamaan-keutamaan Khalid bin
Walid. Aku katakan bahawa Khalid bin Walid adalah Pedang Allah Yang
Terhunus. Sahabatku menjawab: Dia adalah Pedang Syaitan Yang
Berlumuran (Darah). Aku terkejut sekali waktu itu. Namun setelah
mengkaji, akhirnya Allah bukakan pandanganku dan dikenalkannya aku
pada nilai mereka yang pernah memegang kekuasaan dan merubah hukumhukum
Allah, meliburkannya serta melampaui batas-batasnya.
Khalid bin Walid juga menyimpan cerita yang terkenal di zaman Nabi
SAWA. Suatu hari baginda mengutusnya pergi ke Bani Juzaimah menyeru
mereka kepada agama Islam dan tidak memerangi mereka. Kabilah ini
tidak fasih di dalam menyebutkan Aslamna (kami telah masuk Islam).
Mereka menyebutnya: Saba'na, saba'na.Lalu Khalid membunuh mereka
dan menawan mereka. Sebahagian tawanan diserahkannya kepada sahabat
pasukannya dan menyuruh mereka membunuhnya. Tetapi mereka enggan
kerana tahu yang mereka telah menganut Islam. Ketika kembali dan
diceritakan kepada Nabi, beliau berdoa kepada Allah:"Ya Allah, aku
bermohon perlindunganMu dari apa yang telah dilakukan oleh Khalid bin
Walid", dibacanya dua kali [97]. Kemudian baginda mengutus Ali bin Abi
Talib pergi menemui kabilah Bani Juzaimah sambil membawa harta untuk
membayar gantirugi nyawa dan harta yang telah terkorban, hatta tempat
jilatan anjing sekalipun. Rasulullah.berdiri menghadap Kiblat sambil
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 173
mengangkat kedua tangannya ke langit sehingga nampak bahagian
ketiaknya. Baginda berdoa: Ya Allah, aku memohon perlindunganMu dari
apa yang telah dibuat oleh Khalid bin Walid".Dibacanya sehingga tiga kali
[98].
Bolehkah kita bertanya, maka letakknya keadilan sahabat yang
disangkakan itu? Seandainya Khalid bin Walid, seorang yang dianggap
sebagai tokoh agung kita sehingga kita memberinya gelaran sebagai
Pedang Allah, apakah Tuhan kita telah menghunuskan pedangnya dan
membenarkannya menguasai kaum Muslimin, orang-orang yang tidak
berdosa dan kaum wanita sehingga dia bebas memperlakukan apa sahaja?
Ini bercanggah sama sekali. Mengingatkan bahawa Allah melarang
tindakan membunuh suatu nyawa dan mencegah perlakuan munkar, keji
dan kezaliman.Tetapi Khalid telah menghunuskan pedang kezalimannya
untuk menceroboh kaum Muslimin dan menghalalkan darah dan harta
mereka serta menawan wanita dan anak-anak mereka. Ini adalah suatu
ucapan yang zalim dan rekaan yang sangat dahsyat. Maha Suci Engkau hai
Tuhan kami. Kau lebih Mulia dan lebih Tinggi dari itu semua. Maha Suci
Engkau, tiada Engkau ciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di
antaranya dengan sia-sia. Demikianlah dugaan orang-orang kafir. Dan
neraka Waillah tempat mereka kembali.
Bagaimana Abu Bakar, khalifah Muslimin boleh berdiam diri setelah
mendengar perlakuan-perlakuan jenayah tersebut. Bahkan menyuruh
Umar bin Khattab menutup mulutnya tentang perkara Khalid, dan marah
kepada Abi Qatadah kerana sikapnya yang mencemuh kelakuan Khalid.
Apakah beliau benar-benar yakin yang Khalid melakukan takwil dan
tersilap? Hujah apa kelak akan dikatakan kepada orang-orang penjenayah
dan fasik jika mereka melanggar hukum-hukum dan mengatakan telah
tersalah takwil?
Aku secara peribadi tidak percaya bahawa Abu Bakar melakukan takwil
terhadap kes Khalid ini, yang dikatakan oleh Umar bin Khattab sebagai
"musuh Allah". Umar berpendapat bahawa Khalid mestilah dihukum bunuh
kerana dia telah membunuh seorang Muslim, atau merejamnya dengan
batu kerana dia telah berzina dengan Laila, isteri Malik. Namun tidak
satupun tuntutan Umar tersebut terlaksana. Bahkan Khalid keluar
sebagai pemenang atas dakwaan Umar tersebut. Mengingatkan bahawa
Abu Bakar berdiri membelanya, padahal beliau sangat mengetahui Khalid
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 174
lebih dari orang lain.
Ahli-ahli sejarah telah mencatatkan bahawa Abu Bakar telah mengutus
Khalid setelah insiden yang memalukan itu ke Yamamah di mana dia
kembali dengan kemenangan. Di sana Khalid juga telah meniduri seorang
perempuan sama seperti yang dia lakukan terhadap Laila sebelumnya,
sedangkan darah kaum Muslimin dan darah pengikut-pengikut Musailamah
belum lagi kering. Abu Bakar sangat marah sekali pada Khalid lebih dari
waktu dia melakukan skandal yang sama terhadap Laila [99].
Tidak syak lagi bahawa perempuan ini juga mempunyai suami. Kemudian
dibunuhnya oleh Khalid dan isterinya diperlakukan seperti Laila isteri
Malik. Kalau tidak maka Abu Bakar tidak akan memarahinya lebih keras
dari waktu dia melakukannya terhadap Laila. Para ahli sejarah mencatat
teks surat yang diutus Abu Bakar kepada Khalid waktu itu:"Demi nyawaku
hai putra ibunya Khalid. Sungguh engkau tidak melakukan apa-apa
melainkan menikahi perempuan sahaja, sedangkan di halaman rumahmu
darah seribu dua ratus kaum Muslimin masih belum kering lagi [100].
Ketika Khalid membaca kandungan surat ini, dia berkata:"Ini mesti ulah si
A'saar", yang dimaksudkan adalah Umar bin Khattab.
Inilah di antara sebab yang kuat kenapa aku tidak begitu memberikan
penghormatan kepada sahabat-sahabat seumpama ini, pengikut-pengikut
mereka rela atas perbuatan mereka dan yang membela mereka dengan
begitu gigih sekali sehingga mereka mentakwilkan nas-nas yang jelas dan
menciptakan berbagai riwayat yang khurafaat. Semua ini untuk
membenarkan tindakan-tindakan Abu Bakar, Umar, Uthman, Khalid bin
Walid, Muawiyah, Amr bin Ash dan saudara-saudaranya.
Ya Allah, aku bermohon ampun dariMu dan bertaubat kepadaMu. Ya Allah
aku bermohon lindunganMu dari segala perbuatan dan ucapan mereka
yang meyalahi hukum-hukumMu, menghalalkan hukum-hukum haramMu
dan melampaui batas-batasMu. Ya Allah aku bermohon lindunganMu dari
pengikut-pengikut mereka, syiah-syiah mereka dan orang-orang yang
membantu mereka dengan penuh pengetahun dan kesadaran.
Ampunkanlah aku kerana dahulunya aku mewila' mereka sedangkan aku
masih dalam keadaan jahil. Sementara RasulMu telah bersabda:"Orang
jahil tidak akan dimaafkan kerana kejahilannya".
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 175
Ya Allah, pemuka-pemuka kami telah menyesatkan jalan kami dan telah
menutupkan kami tabir kebenaran. Meeka telah menggambarkan kepada
kami para sahabat yang berpaling dari kebenaran sebagai makhluk yang
paling mulia setelah NabiMu. Dan para leluhur kami juga adalah mangsa
penipuan Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyyah. Ya Allah, ampunkanlah
mereka ampunkanlah kami. Engkau Maha Mengetahui segala yang
tersembunyi dan apa yang tersirat di sebalik dada. Cinta mereka dan
penghormatan mereka kepada sahabat-sahabat seumpama itu tidak lain
kecuali bertolak dari sangka baik yang mereka adalah pembela-pembela
serta pencinta-pencinta RasulMu Muhammad SAWA. Dan Kau juga Maha
Mengetahui wahai Tuhanku, aku rasa cinta mereka dan kami atas Itrah
keluarga Nabi yang suci, para imam yang telah Kau bersihkan mereka dari
segala nista dan mensucikan mereka sesuci-sucinya. Terutamanya pemuka
kaum Muslimin, Amirul Mukminin, Pemimpin Ghur al-Muhajjalin dan Imam
Para Muttaqin, Sayyidina Ali bin Abi Talib.
Jadikanlah aku, wahai Allah di antara syiah-syiahnya dan di antara orangorang
yang berpegang-teguh kepada tali wila' mereka dan yang berjalan
di atas jalan mereka. Jadikanlah aku ya Allah di antara orang-orang yang
bernaung di bawah naungan mereka, dan di antara orang-orang yang
masuk dari pintu-pintu mereka, sentiasa mencintai mereka, mengamalkan
ucapan dan teladan mereka serta bersyukur atas kemurahan dan
anugerah mereka. Ya Allah, bangkitkanlah aku di dalam gologan mereka.
kerana NabiMu SAWA telah bersabda:"Seseorang akan dibangkitkan
bersama orang yang dia cintai".
2. Hadith Bahtera
Bersabda Nabi SAWA:"Sesungguhnya perumpamaan Ahlul Baytku di sisi
kalian adalah umpama bahtera Nabi Nuh di sisi kaumnya. Siapa yang
menaikinya akan selamat dan yang tertinggal akan tenggelam" [101].
"Dan sesungguhnya perumpamaan Ahlul Baytku di sisi kalian bagaikan
Pintu Pengampunan bagi Bani Israel. Siapa yang memasukinya maka dia
akan diampuni"[102].
Ibnu Hajar telah meriwayatkan hadith ini di dalam kitabnya al-Sawaiq al-
Muhriqah dan berkata:"Dasar keserupaan mereka dengan bahtera (Nabi
Nuh) bermakna bahawa sesiapa yang mencintai mereka dan mengagung-
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 176
agungkan mereka sebagai tanda terima kasih atas nikmat kemuliaan
mereka, serta sebagai ikut bimbingan ulama mereka maka akan selamat
dari kegelapan perselisihan, sementara mereka yang tidak ikut akan
tenggelam di dalam lautan kekufuran nikmat dan akan celaka di bawa arus
kezaliman. Adapun alasan keserupaan mereka dengan pintu pengampunan -
pintu Ariha atau pintu Bayt al-Muqaddis - dengan sikap rendah hati dan
memohon ampunan sebagai sebab pengampunanNya. Dan Dia juga telah
menentukan untuk umat ini bahawa mencintai Ahlul Bayt Nabi SAWA
sebagai sebab diampuninya mereka."
Ingin aku tanyakan Ibnu Hajar, apakah beliau di antara mereka yang ikut
bahtera itu dan masuk pintu ampunan serta ikut bimbingan para ulama
mereka? Atau apakah beliau di antara mereka yang mengatakan sesuatu
tetapi tidak mengamalkannya, bahkan mengingkari apa yang
dipercayainya. Banyak sekali mereka yang kabur ketika aku tanyakan dan
berhujah dengan mereka tentang Ahlul Bayt, mereka menjawabku:"Kami
adalah orang yang lebih utama terhadap Ahlul Bayt dan Imam Ali
daripada orang-orang lain, Kami menghormati mereka dan menjunjung
tinggi kedudukan mereka. Tiada siapa pun yang mengingkari keutamaankeutamaan
mereka".
Ya, mereka mengatakan sesuatu yang tidak sama dengan isi hati mereka,
atau menghormati dan menjujung tinggi Ahlul Bayt namun dalam
amalannya tetap ikut dan taklid kepada musuh-musuh mereka serta
orang-orang yang memusuhi dan menentang mereka. Atau seringkali
mereka tidak kenal siapa itu Ahlul Bayt. Dan jika aku tanyakan mereka
menjawab secara spontan: Ahlul Bayt adalah isteri-isteri Nabi yang telah
Allah bersihkan mereka dari nestapa dan disucikanNya sesuci-sucnya.
Ketika aku bertanya kepada salah seorang di antara mereka tentang
Ahlul Bayt, dia menjawab: Ahlul Sunnah wal-Jamaah semua ikut Ahlul
Bayt. Aku rasa hairan sekali. Aku bertanya bagaimana itu? Jawabnya:
Nabi SAWA pernah bersabda:"Ambillah separuh dari agama kalian dari
Humaira' ini, yakni Aisyah".Nah, kami telah ambil separuh dari agama
kami daripada Ahlul Bayt.
Dengan demikian dapatlah dimengertikan sejauh manakah mereka
menghormati dan menyanjung Ahlul Bayt. Namun jika aku soal tentang
imam dua belas, mereka tidak mengenalnya melainkan Ali, Hasan, dan
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 177
Husayn.Itupun mereka tidak mengiktiraf keimamahannya Hasan dan
Husayn ini. Merea juga menghormati Muawiyah bin Abi Sufian yang telah
meracuni Hasan hingga syahid. Bahkan mengatakan yang Muawiyah adalah
penulis wahyu sebagaimana mereka juga menghormati A'mr bin Ash
seperti mereka menghormati Ali bin Abi Talib.
Sungguh ini adalah percanggahan dan percampuran antara yang hak
dengan batil; suatu usaha untuk menutupi yang terang dengan kegelapan.
Kalau tidak maka bagaimana mungkin hati seorang Mukmin dapat
menghimpun rasa cinta kepada Allah dan cinta juga pada syaitan. Allah
berfirman di dalam KitabNya:
"Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah,
dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang
menentang Allah dan RasulNya sekalipun orang-orang itu bapak-bapak
atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Mereka
itulah orang-orang yang Allah telah menanamkan keimanan dalam hati
mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang
daripadaNya. Dan dimasukkanNya mereka ke dalam syurga yang mengalir
di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah redha
terhadap mereka dan mereka pun merasa puas terhadap (limpahan
rahmat)Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah bahwa
sesungguhnya golongan Allah itulah golongan yang beruntung" (Al-
Mujadalah: 22).
FirmanNya lagi:"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
mengambil musuhKu dan musuhKu menjadi teman-teman setia yang kamu
sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad) kerana rasa kasih
sayang. Padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran
yang datang kepadamu" (Al-Mumtahanah: 1).
3. Hadith: Siapa Yang Ingin Hidup Seperti Hidupku
Bersabda Nabi SAWA:"Siapa yang ingin hidup seperti hidupku, mati
seperti matiku, tinggal di syurga Ad'n yang ditanam oleh Tuhanku maka
jadikanlah Ali sebagai walinya selepasku dan mewila' walinya serta ikut
Ahlul Baytku yang datang selepasku. Mereka adalah Itrah keluargaku,
diciptakan dari bahagian tanahku dan dilimpahkan kefahaman serta
ilmuku. Maka celakalah orang-orang yang mendustakan keutamaan mereka
dari umatku yang memutuskan tali perhubungan kasih sayang dengan
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 178
mereka. Kelak Allah tidak akan memberikan syafaatku kepadanya" [103].
Hadith ini seperti yang kita perhatikan tergolong di antara sejumlah
hadith yang tegas yang tidak dapat ditakwilkan. Ia juga tidak
memberikan hak untuk memilih kepada seorang Muslim, bahkan
menafikan sebarang alasan. Jika ia tidak mewila' Ali dan ikut Itrah
keluarga Nabi maka dia akan diharamkan dari mendapat syafaat datuk
mereka Nabi SAWA.
Perlu aku katakan di sini bahawa pada mula kajianku dahuku aku
meragukan tentang kebenaran hadith ini. Aku merasa berat untuk
menerimanya lantaran ia menyirat suatu ancaman kepada mereka yang
bertentangan dengan Ali dan keluarga Nabi khasnya hadith ini juga tidak
dapat ditakwilkan. Kemudian aku rasakan agak ringan ketika aku baca
pendapat Ibnu Hajaral al-Asqalani di dalam kitabnya al-Isabah. Antara
lain beliau berkata:"Di dalam sanadnya ada Yahya bin Ya'la al-Muharibi,
seorang yang lemah". Pendapat Ibnu Hajar ini telah menghilangkan
sbahagian keberatan yang ada dalam benakku kerana aku fikir Yahya bin
Ya'la al-Muharibilah yang membuat hadith ini dan kerananya ia tidak
dapat dipercaya. Tetapi Allah SWT ingin menunjukkanku pada kebenaran
dengan sempurnanya.
Suatu hari aku terbacaa sebuah yang berjudul Munaqasat Aqaidiyah Fi
Maqalat Ibrahim al-Jabhan [104]. Buku ini telah menyingkap kebenaran
dengan begitu jelasnya. Dikatakan bahawa Yahya bin Ya'la al-Muharibi
adalah di antara perawi-perawi hadith yang thiqah (dipercayai) yang
dipegang oleh Bukhari dan Muslim.Kemudian aku jejaki dan aku dapati
bahawa Bukhari telah meriwayatkan hadithnya di dalam Bab Ghazwah al-
Hudaibiyah Jilid Ketiga di halaman 31. Muslim juga telah meriwayatkan
hadithnya di dalam Bab al-Hudud Jilid Kelima di halaman 119. Az-Zahabi
sendiri betapapun ketatnya menganggapnya sebagai perawi yang thiqah.
Para imam al-Jarh wa at-Ta'dil menganggapnya sebagai thiqah, bahkan
Bukhari dan Muslim sendiri berhujah dengan riwayatnya.
Nah, lalu kenapa pendustaan, pembalikan fakta, dan menuduh orang yang
thiqah yang dipercayai oleh ahli-ahli hadith berlaku? Apakah kerana ia
telah menyingkap kebenaran tentang wajibnya ikut Ahlul Bayt, lalu Ibn
Hajar mengecapnya sebagai lemah dan tidak dipercayai? Ibnu Hajar
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 179
telah lalai bahawa di belakangnya ada sejumlah ulama yang pakar yang
akan menilai setiap karyanya, kecil ataupun besar. Mereka akan
menyingkap segala taksub dan kejahilannya kerana mereka ikut cahaya
Nubuwwah dan berjalan di bawah bimbingan Ahlul Bayt AS.
Setelah itu aku ketahui bahawa sebahagian ulama kita berusaha
bersungguh-sunguh untuk menutupi kebenaran agar tidak terungkap
masalah-masalah sahabat dan para khalifah yang menjadi pemimpin dan
teladan mereka. Itulah kenapa kadang-kadang mereka mentakwilkan
hadith-hadith yang sahih dengan mentafsirkannya dengan makna yang
tidak tepat; atau kadang-kadang mendustakan hadith-hadith yang
bercanggah dengan madzhab mereka walau ianya tertulis di dalam bukubuku
sahih mereka dan dibawa oleh sanad-sanad mereka. Atau kadangkadang
mereka menghapuskan setengah atau sepertiga isi hadith dan
menggantikannya dengan kata-kata begitu dan begini!!! Atau kadangkadang
mereka meragukan para perawi yang dipercayai lantaran
meriwayatkan hadith-hadith yang tidak sesuai dengan kehendak mereka.
Atau kadang-kadang mereka menulis suatu hadith di dalam cetakan
pertama dari suatu buku, kemudian menghapuskannya di dalam cetakan
ulangan berikutnya tanpa memberikan apa-apa alasan, betapapun
diketahui sebab-sebabnya oleh para pemerhati!
Semua ini telah aku saksikan sendiri ketika aku masih mengkaji dan
mencari kebenaran. Dan aku mempunyai dalil-dalil yang kuat atas apa yang
aku katakan ini. Aku harap mereka tidak mengulangi lagi usaha yang siasia
ini sekadar untuk menjustifikasi tindakan para sahabat yang telah
berpaling itu. Ini kerana ucapan-ucapan mereka saling bercanggah dan
bahkan bercanggah dengan fakta sejarah. Cubalah mereka mengikuti
yang benar (al-haq), walaupun ianya pahit. Kerananya mereka akan
bahagia dan membahagiakan orang lain juga, dan bahkan menjadi sebab
perpaduan ummah yang telah bercerai -berai ini.
Bahkan sebahagian sahabat generasi pertama juga tidak jujur di dalam
meriwayatkan hadith-hadith Nabi SAWA. Mereka telah menafikan
hadith-hadith yang tida sejalan dengan kehendak nafsu mereka khasnya
jika ianya tergolong di antara hadith-hadith wasiat yang diwasiatkan oleh
baginda Nabi SAWA di masa-masa sebelum wafatnya. Bukhari dan
Muslim meriwayatkan bahawa Rasulullah SAWA berwasiat sebelum
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 180
wafatnya dengan tiga perkara:1. Keluarkan kaum musyirikin dari Jazirah
Arab 2. Berikan hadiah kepada para utusan (delegasi) seperti yang aku
lakukan.Lalu perawi berkata: Aku lupa yang ketiga [105].
Apakah diterima oleh akal bahawa para sahabat yang hadir yang
mendengar tiga wasiat Nabi itu lupa pada wasiat yang ketiga sedangkan
mereka adalah orang-orang yang menghafal syair-syair panjang setelah
mendengarnya sekali sahaja? Tentu tidak sama sekali. Hanyalah politik
yang memaksa mereka melupakannya dan tidak menyebutnya. Dan ini
merupakan musibah lain yang ada pada sahabat-sahabat itu. Tidak raguragu
lagi bahawa wasiat yang dimaksudkan Nabi tersebut adalah
perlantikannya kepada Ali sebagai khalifah setelahnya. Tetapi perawi itu
tidak menyebutnya.
Seseorang yang mengkaji permasalahan ini merasakan yang wasiat itu
sebenarnya berupa perlantikan baginda kepada Ali, walau ianya ditutuptutupi.
Bukhari dan Muslim dalam Bab al-Wasiyah meriwayatkan bahawa
Nabi berwasiat untuk Ali di tengah kehadiran Aisyah [106]. Lihatlah
betapa Allah pancarkan cahayaNya walau orang-orang zalim cuba untuk
menutupinya.
Aku ulangi lagi bahawa jika para sahabat tidak thiqah di dalam
meriwayatkan wasiat-wasiat Nabi SAWA, maka tidak hairan kalau itu
berlaku pada Tabi'in dan Tabi' Tabi'in (generasi selepas sahabat).
Jika Aisyah, Ummul Mukminin, tidak dapat menahan dirinya mendengar
nama Ali disebutkan dan tidak merasa senang, seperti yang dikatkan oleh
Ibnu Saa dalam Tabaqatnya [107], dan Bukhari dalam kitabnya Bab Nabi
Sakit Dan Wafat; dan jika Aisyah sujud syukur apabila mendengar
kewafatan Ali, maka bagaimana dapat diharapkan yang beliau
meriwayatkan wasiat Nabi kepada Ali, sementara beliau sangat dikenal
oleh kalangan khusus dan umum tentang permusuhan dan kebenciannya
terhadap Ali dan anak-anaknya serta Ahlul Bayt Nabi SAWA.
Fala Haula Wala Quwwata illa billa al-A'li al-A'zim.
AKHIRNYA AKU TEMUI KEBENARAN
Pustaka Pribadi Notaris Herman ALT Page 181

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home